1.1 Structureel samenwerken en helder communiceren
Sensibilisering begint bij heldere communicatie en constructieve samenwerking, zowel door Wonen in Vlaanderen als door de lokale besturen en de relevante lokale partners. We geven een overzicht van wenselijke communicatie-initiatieven en structurele overlegmomenten. We spreken telkens over de gemeente, maar de initiatiefnemer kan uiteraard ook een intergemeentelijk samenwerkingsverband zijn.
1.1.1 Structurele samenwerking tussen gemeentediensten
Volgende gemeentediensten kunnen structureel samenwerken rond het verbeteren van de woningkwaliteit:
-
Wonen
-
Ruimtelijke ordening
-
Bevolking
-
Politie
-
OCMW
De samenwerking kan bijvoorbeeld bestaan uit volgende initiatieven:
-
Structurele (twee)maandelijkse vergaderingen tussen de hierboven aangehaalde diensten;
-
Standaardwerkwijze en taakverdeling bij woningkwaliteitsproblemen vastleggen, zodat alle diensten duidelijk weten hoe ze problemen en klachten kunnen signaleren (bijvoorbeeld via een gedeeld monitoringsysteem of aan de hand van een eenvoudige checklist).
-
De dienst Wonen geeft basisinformatie over woningkwaliteit via:
-
informatie op het gemeentelijke intranet over de woningkwaliteitsnormen en -procedures;
-
een eenvoudige checklist voor de collega’s met een signaalfunctie (interventiediensten politie en wijkagenten, maatschappelijk werkers OCMW);
-
de organisatie van vormingen;
-
het doorgeven van de adressen van de ongeschikte en onbewoonbare woningen aan de dienst bevolking zodat die actie kan ondernemen als een inwoner zich in een van die woningen wil inschrijven (dit is: voorlopig inschrijven en signaleren aan de dienst Wonen);
-
adviesverlening over vergunningsaanvragen voor kleine woningen (kamers en studio’s) en het wijzigen van het aantal woningen in een gebouw;
-
-
Een periodiek overleg organiseren met verschillende gemeentediensten om lopende dossiers te bespreken en nieuwe acties te plannen. De diensten spreken onder andere af wie zorgt voor de opvang en begeleiding van de huurders.
-
Als de politie woningkwaliteitsproblemen vaststelt n.a.v. een huisbezoek in het kader van een nieuwe inschrijving in het bevolkingsregister signaleert ze dat (bv. aan de hand van een eenvoudige checklist). Als de politie een mogelijk woningkwaliteitsprobleem signaleert voert de gemeentelijke woningcontroleur een conformiteitsonderzoek uit.
1.1.2 Structurele samenwerking met de lokale partners
Ook de samenwerking met lokale partners is belangrijk om woningkwaliteitsproblemen te detecteren of bewoners of verhuurders te begeleiden. Zo zijn er heel wat diensten die bij inwoners thuis komen om hen te verzorgen of te ondersteunen, zoals:
-
CAW
-
Thuiszorgdiensten
-
Poetsdiensten
-
Huisartsen
-
Energiescanners
-
woonmaatschappij’s
-
SVK’s
-
Vastgoedmakelaars
-
Middelbare scholen en hoger onderwijs
-
Regionale dienst Wonen in Vlaanderen
De samenwerking kan bijvoorbeeld uit volgende initiatieven bestaan:
-
Een eenvoudige meldingsfiche uitwerken zodat de partners gemakkelijk woningkwaliteitsproblemen kunnen signaleren;
-
Een infoavond of kort vormingsmoment over woningkwaliteit organiseren voor potentiële doorverwijzers zoals:
-
hulpverleners (thuishulp, poetsdiensten, thuisverpleging en huisartsen);
-
welzijnswerkers
-
-
Een infomoment organiseren voor:
-
Vastgoedmakelaars en private verhuurders;
-
Jongeren van de derde graad middelbaar onderwijs (bij voorkeur in spelvorm);
-
-
Overleg met vastgoedkantoren organiseren om deze te sensibiliseren zodat ze meer aandacht hebben voor woningkwaliteit;
-
Eigenaars van ongeschikte en onbewoonbare woningen ondersteunen bij het verbeteren van hun woning en vervolgens doorverwijzen naar het SVK met het oog op zorgeloos verhuren.
Een aandachtspunt daarbij is het beroepsgeheim en de discretieplicht van bepaalde diensten en de wensen van de personen die ze bijstaan.
1.1.3 Afstemming met Wonen in Vlaanderen
Het lokaal bestuur kan afspraken maken met de regionale dienst van Wonen in Vlaanderen over:
-
Het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken (bijvoorbeeld regelmatig meegaan naar conformiteitsonderzoeken van Wonen in Vlaanderen);
-
De lopende dossiers en geplande acties;
-
Het organiseren van opleidingen voor de gemeentelijke woningcontroleurs of de administratieve medewerkers.
-
Structureel overleg met de afdeling woningkwaliteit van Wonen in Vlaanderen, bijvoorbeeld halfjaarlijks, over woningkwaliteitsdossiers, terugkoppeling over de beroepen woningkwaliteit,… .