Vragen en antwoorden vrijstelling van adviesverplichting
Neen, dit blijft een termijn van orde van 3 maanden
Op zich niet aangezien elke erkende woningcontroleur een conformiteitsonderzoek kan doen. Er kan dus steeds beroep gedaan worden op erkende woningcontroleurs van geaccrediteerde keuringsinstellingen. Op dit moment zijn er wel richtinggevende normen in het kader van de beoordeling van de aanvraag tot vrijstelling van de adviesverplichting. Deze kunnen opgevraagd worden bij Wonen in Vlaanderen.
Ja, als de woningcontroleur een erkende woningcontroleur is en VLOK gebruikt.
Ja, de vrijstelling van de adviesverplichting heeft hierop geen invloed. We werken voor huursubsidie en huurpremie indien nodig wel steekproefgewijs.
Dat is in de regelgeving niet bepaald en kan uw lokaal bestuur zelf beslissen. U kunt hierover desgewenst altijd in overleg gaan met onze regionale dienst woningkwaliteit. U kunt uiteraard ook altijd dossiers blijven signaleren i.f.v. opstart van een strafrechtelijke procedure, wat in sommige gevallen effectief noodzakelijk kan zijn.
Er is in de regelgeving geen termijn bepaald voor het bezorgen van een advies, maar we blijven dezelfde termijnen hanteren.
Het Uitgangspunt is dat de minister de vrijstelling zal toekennen aan alle gemeenten die aan de voorwaarden voldoen. De gemeenten zullen hiervoor dus geen officieel schrijven tot de minister moeten richten.
We werken vanuit een partnerschap. Het is dan ook niet de bedoeling dat wij per definitie in beroep gaan als de gemeente niet meteen besluiten neemt. We willen de lokale autonomie maximaal respecteren, zonder de bewoners in de kou te laten staan. De aanpak, die we nog verder zullen ontwikkelen dit najaar, zal bijgevolg eerst informerend zijn en daarna waar nodig activerend.
We werken met erkende woningcontroleurs. Die woningcontroleurs hebben hun competenties aangetoond via de EVC-test of door het volgen van een opleiding met examen. Ze mogen altijd advies vragen aan het technisch team van Wonen in Vlaanderen met oog op het correct beoordelen van gebreken. Het lijkt binnen die context weinig zinvol om – na een conformiteitsonderzoek van een gemeentelijke woningcontroleur en het organiseren van de hoorplicht - alsnog formeel advies aan Wonen in Vlaanderen te vragen, louter omdat een van de betrokkenen de vaststellingen betwist. Dergelijke argumentatie moet tijdens de hoorplicht aan bod kunnen komen en wordt verwerkt in het besluit van de burgemeester. Als ook dat betwist wordt, staat de beroepsprocedure open.
Het blijft aangewezen om dossiers die onder de prioriteiten van WI kunnen vallen, te melden via VLOK (Vlaams loket woningkwaliteit).
De gemeente kan er ook voor kiezen om voor bepaalde (types van) dossiers advies te blijven vragen aan Wonen in Vlaanderen. In dat geval zullen we sowieso advies geven, ook voor de dossiers die niet tot de prioriteiten van de Wooninspectie behoren.
Hiervoor zullen de gemeenten het formulierenloket kunnen gebruiken dat we momenteel in VLOK (Vlaams loket woningkwaliteit) ontwikkelen.
Coaching en evaluatie alsook bijscholing worden uitgewerkt. De technische helpdesk is er al en daar maakt men al volop gebruik van.
Er volgt een nota van aanpak in het najaar 2024. We zullen de lokale besturen daar op dat moment over informeren.
De gemeenten zijn niet automatisch vrijgesteld. De minister zal hierover beslissen bij ministerieel besluit. Als een vrijgestelde gemeente nog advies wil vragen, dan kan zij – zoals nu – woningen aanmelden in VLOK.
Enkel de verplichting om advies te vragen valt weg, maar de mogelijkheid voor onze adviseur woningkwaliteit om (ambtshalve/ongevraagd) advies te geven blijft ongewijzigd behouden. Als wij advies geven, bv. na een conformiteitsonderzoek in een strafrechtelijk dossier of n.a.v. een huursubsidie, volgen wij sowieso op wat er met dat advies verder gebeurt en gaan wij in beroep indien nodig. Het is niet onze bedoeling om aan dat proces iets te veranderen.