Hoe categoriseer ik een onderzoek als aanvullende IGS activiteit of als eigen gemeentelijk initiatief?
In VLOK kan een woningcontroleur of dossierbeheerder van de gemeente onderzoeken categoriseren via de velden IGS: Aanvullende activiteit en/of Eigen gemeentelijk initiatief.
-
IGS: Aanvullende activiteit dient voor IGS gemeenten die er voor kunnen kiezen om een of meer aanvullende activiteiten uit te voeren in het kader van de IGS-subsidie.
-
Eigen gemeentelijk initiatief dient voor elke gemeente (ook niet IGS gemeenten) die pro-actief onderzoeken uitvoert zoals bijvoorbeeld voor een kotlabel.
Beide velden zijn toegevoegd om de rapportering te optimaliseren.
Elke gemeente bepaalt zelf welke waarden mogelijk zijn in de respectievelijke velden. Categorisering is enkel mogelijk van zodra de toepassingsbeheerder (gemeente) minstens één waarde heeft opgegeven. Zie Organisatieparameters beheren: Mijn organisaties
Alhoewel deze functionaliteit pas beschikbaar is sinds de release van maart 2021, is categorisering ook mogelijk voor onderzoeken van voor deze release zodat u de statistieken voor voorgaande jaren kunt corrigeren.
Naast het categoriseren van onderzoeken is het ook mogelijk om goederen te taggen. Zie Hoe tag ik goederen?
In de VLOK onderzoeksmodule is deze functionaliteit niet beschikbaar omdat er geen toepassingsbeheerder is die tags kan instellen.
Rechten - welke rollen?
Zowel de woningcontroleur (gemeente) als de dossierbeheerder (gemeente) kunnen onderzoeken van alle organisaties categoriseren ongeacht de status van het onderzoek en de versie technisch verslag.
Stappen om een onderzoek te categoriseren.
-
Navigeer naar Onderzoek > Overzicht
-
Selecteer de gewenste categorie in het veld IGS: Aanvullende activiteit en/of Eigen gemeentelijk initiatief. Als de velden niet zichtbaar zijn wil dit zeggen dat uw toepassingsbeheerder nog geen waarden heeft opgegeven.
-
Sla op via
Waarom selecteer ik welke aanvullende IGS categorie?

Vraag
-
Zijn dat controles die gedaan worden omwille van het vervallen van de beperkte duurtijd van het CA? Of heeft dit te maken met het afleveren van een CA met beperkte duurtijd? Ik veronderstel het eerste, aangezien je geen 2 opties tegelijk kan aanduiden?
-
En wat als een CA van 10 jaar vervalt en we om die reden teruggaan? (dit is geen beperkte duurtijd, dus niet aanduiden veronderstel ik)
- Indien AA2_3 wil zeggen dat je een onderzoek hebt gedaan omdat de duurtijd van het CA vervallen is:
-
Waar zetten we dan een controle omwille van het verval van het CA van een SVK-woning? Bij AA2_3 of AA2_7?
-
Of staan onder AA2_3 enkel de eerste inhuurnames (dus voor eerste keer CA)?
AA 2_3 beperking geldigheidsduur CA
-
gaat over CA’s met een beperkte duurtijd die vervallen zijn, en waar je opnieuw een onderzoek doet met het oog op een nieuw CA.
-
Het gaat niet over CA’s die je voor de eerste keer voor die woning aflevert, en die inderdaad soms een beperkte geldigheidsduur zullen hebben. Het gaat dus over CA’s die je aflevert als een gevolg van deze activiteit (namelijk de monitoring en stimulering van CA’s met beperkte geldigheid, of waarvan de geldigheid binnenkort vervalt).
Als een standaard CA van 10 jaar vervalt en je schrijft ook die eigenaar aan, zou ik die aantallen ook hierin opnemen (ook al is het de standaard duurtijd). Strikt genomen is dat geen beperkte duurtijd, maar het is wel eenzelfde actie, nl. opvolgen van een vervallen CA. Je kan eventueel in de rapportering aangeven dat je deze activiteit breed opgevat hebt en alle vervallen CA’s opvolgt.
AA2_7 SVK-afsprakenkader:
Bij CA’s voor SVK-woningen: laat ik de werkwijze even schetsen aan de hand van een voorbeeld.
-
SVK Sociaal verhuurkantoor. Een Sociaal Verhuurkantoor (afgekort SVK) huurt woningen op de private woningmarkt om ze daarna tegen een redelijke huurprijs te verhuren aan woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden. wil een woning inhuren, IGS doet onderzoek en burgemeester levert CA af: invoeren onder AA 2_7 (afsprakenkader SVK).
-
Na een aantal jaren vervalt dit CA voor die SVK-woning, en je contacteert het SVK opnieuw: boeken onder AA 2_3 (opvolging vervallen CA’s, met beperkte geldigheidsduur of alle duur).
Nut voor rapportering?
Voor de IGS rapportering voorzien we twee specifieke rapporten (in opmaak):
-
IGS - verplichte activiteiten (overzichtscijfers + dossierlijst)
-
IGS - aanvullende activiteiten (overzichtscijfers + dossierlijst). Dit laatste rapport is volledig gebaseerd op het veld IGS: Aanvullende activiteit.
Het is ook voorzien om beide velden nog toe te voegen aan de rapporten Onderzoeken - uitgevoerd en Opvolging procedure op woonentiteit.