Element: Persoon in BewaarWKW (vraag)

1.   Een persoon kan voorkomen in verschillende hoedanigheid:

      Betrokkenen op Pand               (enkel bij antwoord indien vroeger toegevoegd)

      Betrokkenen op Entiteit  

      Contactpersonen op Betrokkene

      Verzoekers op Procedure

      Belangh op Reactie hoorplicht    (enkel bij antwoord)

      Indieners op Beroep                (enkel bij antwoord)

      Correspondenten

2.   Voor wettelijk betrokkenen (eigenaar, verhuurder, bewoner) alleen RR-nr of KBO-nr (max. gebruik authentieke bronnen) + optionele contactgegevens (email, telefoon, telefoon2) + aanvulling met correspondentieadres (voor familie, vertrouwenspersoon)

3.   Voor derden (verzoeker, belangh, indiener, correspondent) RR-nr of KBO-nr ofwel naam + voornaam + correspondentieadres indien geen RR-nr of KBO-nr bekend (NAI). Bij correspondent is het mogelijk dat enkel naam opgegeven wordt (NAI).

4.   Voor contactpersonen die wettelijk nodig zijn in VLOK (voogd, curator, bewindvoerder, zaakvoerder, advocaat, ouder van minderjarige, lasthebber zorgvolmacht) alleen RR-nr of KBO-nr + optionele contactgegevens (email, telefoon, telefoon2)

5.   Je kunt altijd een persoon toevoegen met RR/KBO bij pand, entiteit of procedure. Als je RR/KBO niet weet, dan naam/voornaam/correspondentieadres. Bij nieuwe betrokkene voor pand/entiteit moet je altijd eerst RR/KBO doorgegeven, dit is niet mogelijk met naam/voornaam/correspondentieadres (ofwel NAI genoemd). Bij nieuwe verzoeker voor procedure kun je ofwel met RR/KBO ofwel naam/voornaam/correspondentieadres. Als antwoord krijg je een referte persoon + TijdstipLaatstGewijzigd terug. Van dan af kun je een 2de XML-bericht opstarten met referte persoon + TijdstipLaatstGewijzigd en dan wijzigen en verwijderen van extra gegevens zoals naam, voornaam, correspondentieadres, tel/tel2/mail.

OPGELET: Aanmaken of wijzigen van de velden Naam, Voornaam, Correspondentieadres, Tel/Tel2/Mail kan NIET bij de acties StartProcedureOoViaVerzoek of StartProcedureCaViaEersteAanleg. Deze acties zijn in eerste instantie bedoeld om de basisgegevens van verzoekers door te geven. Het is hier niet relevant dat je referte persoon reeds weet van een andere procedure. Om die reden ontbreekt het veld TijdstipLaatstGewijzigd bij tel/tel2/mail en zijn deze velden NVT. Als je later in tweede instantie tel/tel2/mail wil doorgeven, dan dien je de actie BewaarProcedureOo/Ca te gebruiken met TijdstipLaatstGewijzigd bij de juiste referte persoon.

6.  Verzoekers zijn mogelijk bij procedures (niet bij pand/entiteit), maar zonder betrokkenheid of rol. Verzoekers kunnen ook betrokkene of correspondent zijn. Buren zijn verzoekers. Bij verzoekers moet je wel direct correspondentieadres meegeven als je geen RR/KBO kent. Dan kan in VLOK Online opgezocht worden of die persoon reeds een referte heeft of een nieuwe referte moet krijgen. Als in VLOK een persoon wordt gevonden met dezelfde naam, voornaam en adres (domicilieadres indien RR/KBO, correspondentieadres bij NAI), wordt aangenomen dat het om dezelfde persoon gaat en wordt deze persoon gekoppeld. Als we een lijst met gelijke personen vinden, kiezen we het eerste resultaat – de lijst wordt gesorteerd op referte (nieuwste eerst). Indien er een persoon met RR in de lijst aanwezig is, dan wordt deze persoon gekozen.

OPGELET: verzoekers bij procedure CA zijn enkel toegestaan met rollen van VolleEigenaar, Vruchtgebruiker, Opstalhouder, Erfpachter, Verhuurder (en Bewoner indien reden opheffing besluit). Dat maakt dat deze verzoekers steeds als betrokkene gekend zijn op het pand of entiteit. Voor een nieuwe verzoeker bij procedure CA kan de gemeente dus steeds een RR/KBO doorgeven. In de praktijk zal het dan ook weinig voorkomen dat nieuwe verzoekers via NAI (zonder referte dus) worden doorgegeven.

7.  Je kunt geen nieuwe betrokkene meer toevoegen bij pand. Vroeger kon een betrokkene ook aan een pand gekoppeld worden, doch dit gaf aanleiding tot misverstanden of deze dan al dan niet standaard aan alle entiteiten waren verbonden. Je krijgt nu bij de BewaarWKW webservice een foutmelding terug bij Betrokkene aan pand. Je kan wel bij een bestaande betrokkene aan een vroeger pand nog gegevens van deze betrokkene wijzigen of verwijderen, en ook nog bestaande rollen wijzigen of verwijderen (niet aanmaken !) van deze betrokkene.

8.   Nieuwe betrokkenen zijn alleen mogelijk bij entiteit (niet bij pand of procedure). Betrokkenen kunnen ook verzoeker of correspondent zijn. Buren zijn verzoekers. Betrokkenen hebben altijd een domicilieadres, echter als die onbereikbaar zijn (vb. buitenland), dan kan bij betrokkene wel een correspondentieadres meegegeven worden (dat kan dan bv. adres van een buur zijn). Wel zeggen dat meegeven van correspondentieadres van betrokkene pas kan nadat een referte persoon bekend is, dus met 2de XML-bericht enkel te doen. Bij betrokkene van pand/entiteit moet je altijd een betrokkenheid definiëren.

9.   Contactpersonen kunnen enkel bij betrokkenen, en zijn wettelijke personen die de betrokkene van pand/entiteit bijstaan. Bij contactpersoon van betrokkene moet je altijd een rol definiëren.

10. Het veld Rol bij Betrokkene en Rol bij Contactpersoon is een verplicht veld. Er dient steeds minimum 1 (één) rol opgegeven te worden, ook voor een bestaande betrokkene of contactpersoon. Zodoende dient niet meer eerst gezocht te worden of de persoon reeds een betrokkene is van het pand/entiteit. Indien een nieuwe betrokkene, wordt deze toegevoegd bij pand/entiteit. Indien een bestaande betrokkene, wordt deze gewijzigd inzake rollen of bijhorende velden. Bij steeds opgeven van minimum 1 (één) rol voor een contactpersoon, dient ook niet meer eerst gezocht te worden of de persoon reeds een contactpersoon is van de betrokkene. Indien een nieuwe contactpersoon, wordt deze toegevoegd bij betrokkene. Indien een bestaande contactpersoon, wordt deze gewijzigd inzake rollen of bijhorende velden.

11. Verwijderen persoon uit VLOK Online gebeurt automatisch indien geen enkele rol meer bij alle objecten (contactpersoon wel mogelijk ALTIJD te verwijderen los van rollen ?).

12. Een betrokkene (alsook contactpersoon) is een persoon of een rechtspersoon en kan verschillende rollen hebben. Een nieuwe of bijkomende rol is gewoon op te geven in de webservice BewaarWoningKwaliteit ZONDER TijdstipLaatstGewijzigd (wegens geen referte rol aanwezig). Indien je wel TijdstipLaatstGewijzigd opgeeft, dan gaat het over wijzigen van rolgegevens. Een wijziging van de rol zelf is niet mogelijk wegens geen referte. Dat kan opgevangen worden door de bestaande rol te verwijderen (met een verwijdervlag in te stellen en met TijdstipLaatstGewijzigd), en een nieuwe rol op te geven (dus zonder TijdsipLaatstGewijzigd). Dit kan allemaal in eenzelfde webservice BewaarWoningKwaliteit gebeuren.

13. Je kan geen 2x zelfde rol (of betrokkenheid) voor dezelfde persoon (betrokkene of contactpersoon) aanmaken binnen één webservice. Dit wordt gedaan omdat anders persoon + rol + tijdstiplaatstgewijzigd identiek zouden zijn en dan achteraf via de webservices de rollen niet meer kunnen aangepast worden.

14. Wijzigen van rol betrokkene of contactpersoon is reeds mogelijk als TijdstipLaatstGewijzigd  juist is ingevuld (dus Start- en Einddatum NVT). Verwijderen van rol betrokkene of contactpersoon is mogelijk als TijdstipLaatstGewijzigd en Startdatum juist zijn ingevuld (dus Einddatum NVT).

15. Rollen van betrokkenen hebben betrekking op goederen. Eenzelfde rol kan niet gebeuren met een overlappende periode. Rollen van contactpersonen hebben betrekking op personen en kunnen wel met een overlappende periode (wegens minder kritisch).

16. TijdstipLaatstGewijzigd van Betrokkenheid voor betrokkene in BewaarWKW (vraag) komt overeen met deze van Rollen in GeefWKW (antwoord).

 

XSD Visueel

Betrokkenen

 

Contactpersonen

 

Verzoekers

Validaties

1.   We spreken over een authentieke identificatie wanneer een RR- of KBO-nummer gekend is. Enkel het RR/KBO wordt meegegeven en indien het een betrokkene betreft (pand/entiteit) kan dit aangevuld worden met contactpersonen.

2.   Een niet authentieke identificatie (NAI) bevat minstens een naam en een correspondentieadres. Er is maar 1 (één) correspondentieadres mogelijk per persoon.

3.   Type wordt afgeleid op basis van het meegegeven RR/KBO (RR = natuurlijk persoon | KBO = rechtspersoon).

4.   Omdat het momenteel niet mogelijk is om bij een NAI het type persoon mee te geven, is besloten dat bij deze ingave het steeds een natuurlijk persoon betreft. Dit wordt automatisch zo weggeschreven in de VLOK databank.

5.   Het is enkel mogelijk een nieuwe persoon via NAI toe te voegen indien

      Verzoeker procedure OO

      Correspondent

6.   Het is niet mogelijk om RR en KBO en NAI tegelijk door te geven voor 1 (één) persoon.

7.   Indien RR/KBO én de referte persoon bij Betrokkene meegegeven wordt, moeten beide waarden over dezelfde persoon handelen.

8.   Indien de referte bij NAI én de referte persoon bij tel/tel2/mail meegegeven wordt, moeten beide waarden over dezelfde persoon handelen.

9.   Het veld Identificatie gebruikt bij Verzoeker of Correspondent is een VERPLICHT veld met RR/KBO of NAI (met of zonder ref persoon). Het veld Referte persoon (niet in NAI) is dus niet voldoende voor wijzigen of verwijderen van persoon. Indien er verschillende identificaties zijn opgegeven, dan foutmelding op het veld Identificatie (slechts 1 child element mogelijk).

10. Het wijzigen van een persoon is enkel mogelijk indien een referte en TijdstipLaatstGewijzigd wordt doorgegeven. Het betreft dus de velden Naam, Voornaam, Correspondentieadres, Tel/Tel2/Mail bij Verzoeker of Correspondent. Er wordt afgesproken dat bij NAI steeds referte persoon (NAI) en referte persoon bij tel/tel2/mail dienen opgegeven te zijn voor het wijzigen van een persoon. Immers kan een persoon zonder referte bij NAI reeds aanwezig zijn in VLOK Online, doch bij webservices kan er geen tussenliggend antwoord worden overgemaakt om te vergelijken met de referte persoon bij tel/tel2/mail.

11. Indien geen Referte persoon meegegeven

      RR/KBO meegegeven:

Er wordt enkel rekening gehouden met

RR/KBO

Betrokkenheid igv betrokkene

Contactpersoon

Rol igv contactpersoon

Alle andere eventueel ingevulde velden worden genegeerd.

      RR/KBO NIET gekend in VLOK:

Data ophalen uit Magda RRN / KBO

Persoon toevoegen & koppelen

      RR/KBO wel gekend in VLOK:

Bestaande persoon koppelen

Data updaten uit Magda

      Referte NAI meegegeven (enkel van toepassing bij verzoekers)

Geen referte bij verzoeker ingevuld

De persoon wordt opgezocht in onze db en aan het verzoek gekoppeld indien deze geen RR/KBO heeft

De andere gegevens (naam, voornaam, adres) worden genegeerd

      Geen RR/KBO/referte meegegeven (= NAI)

Er wordt enkel rekening gehouden met

Naam

Voornaam (niet verplicht veld)

Correspondentieadres

Als in VLOK een persoon wordt gevonden met dezelfde naam, voornaam en adres (domicilieadres indien RR/KBO, correspondentieadres bij NAI), wordt aangenomen dat het om dezelfde persoon gaat en wordt deze persoon gekoppeld. Als we een lijst met gelijke personen vinden, kiezen we het eerste resultaat – de lijst wordt gesorteerd op referte (nieuwste eerst). Indien er een persoon met RR in de lijst aanwezig is, dan wordt deze persoon gekozen. 

12. Indien Referte persoon/verzoeker meegegeven (en geen verwijdervlag)

      Bij betrokkenen: RR/KBO maakt niet uit, wij herkennen persoon op basis van referte + Data niet opnieuw ophalen uit Magda

      Bij verzoekers: referte bij verzoeker en RR/KBO/referte bij identificatie moeten overeen komen + Data niet opnieuw ophalen uit Magda

      TijdstipLaatstGewijzigd is verplicht

      Update van alle velden mogelijk

Behalve gegevens van het RR/KBO

Lege velden zullen eventuele gegevens overschrijven (telefoon, e-mail)

13. Indien Referte persoon/verzoeker meegegeven + verwijdervlag

      Persoon ontkoppelen

Persoon enkel verwijderen indien de persoon geen koppelingen meer heeft

14. Correspondentieadres

      VlokID wordt meegegeven voor update correspondentieadres. Geen VlokID = nieuw correspondentieadres.

      Check op bestaand VlokID in VLOK (bij deze bestaande persoon!).

      Indien geen invulling van VlokID met VlokAdres (= weglaten van adres persoon), dan blijft alles ongewijzigd qua correspondentieadres.

      Indien geen invulling van VlokID, en wel invulling van VlokAdres, dan toevoeging van correspondentieadres (slechts 1 (één) correspondentieadres mogelijk per persoon).

      Indien wel invulling van VlokID en VlokAdres, dan wijziging van bestaand adres gekoppeld aan VlokID.

Acties op Betrokkenen

1.   Betrokkenen kunnen enkel gekoppeld worden aan een entiteit (niet aan pand of procedure).

2.   Betrokkenen worden ENKEL doorgegeven via KBO/RR/referte.

3.   Verplichte info bij een nieuwe betrokkene: RR/KBO/(referte), Betrokkenheid (rolinfo)

4.   Om een betrokkene aan te passen is de referte en TijdstipLaatstGewijzigd nodig. Zie sectie Algemeen voor meer informatie hieromtrent.

Volgende informatie kan dan aangepast worden:

      Type (wordt momenteel achterliggend niets mee gedaan, kan bovendien afgeleid worden), Actief, Correspondentieadres, E-mail, Telefoon, Telefoon2, Betrokkenheid, Contactpersonen

5.   Verwijderen betrokkene alleen mogelijk bij verwijderen alle rollen betrokkene !

6.   Verwijderen rol betrokkene

      TijdstipLaatstGewijzigd

      Rol

      Startdatum

      Verwijder bij rol betrokkene (op 1)

      Indien geen enkele rol meer in Betrokkenheid bij betrokkene, dan automatisch verwijderen van betrokkene

7.   Verplichte invoer betrokkene

      TijdstipLaatstGewijzigd (bij bestaande betrokkene)

      Referte persoon (bij bestaande betrokkene)

      Referte persoon, INSZ of Ondernemingsnummer (bij nieuwe betrokkene)

      Betrokkenheid

TijdstipLaatstGewijzigd (bij nieuw/bestaand betrokkenheidtype !)

Rol

Startdatum

Bron

      Contactpersonen indien aanwezig

TijdstipLaatstGewijzigd (bij bestaande contactpersoon)

Referte persoon (bij bestaande contactpersoon)

Referte persoon of Identificatie (bij nieuwe contactpersoon)

Rollen

TijdstipLaatstGewijzigd (bij bestaande rol)

Rol

Startdatum

Bron

Acties op Contactpersonen

1.   Een contactpersoon heeft ALTIJD een RR of KBO.

2.   Voor een contactpersoon kan nooit een correspondentieadres worden ingegeven via de webservices.

3.   Bewaar nieuwe contactpersoon:

      RR/KBO/(referte) (verplicht), Rollen ten opzichte van betrokkene

4.   Om een contactpersoon aan te passen is de referte en TijdstipLaatstGewijzigd nodig. Zie sectie Algemeen voor meer informatie hieromtrent.

Volgende informatie kan dan aangepast worden:

      Actief, E-mail, Telefoonnummer, Telefoonnummer2, Rollen ten opzichte van betrokkene

5.   Verwijderen contactpersoon

      TijdstipLaatstGewijzigd

      Referte contactpersoon

      Verwijder bij contactpersoon (op 1)

      ALTIJD mogelijk te verwijderen los van rollen ?

6.   Verwijderen rol contactpersoon

      TijdstipLaatstGewijzigd

      Rol

      Startdatum

      Verwijder bij rol contactpersoon (op 1)

      Indien geen enkele rol meer in Rollen bij contactpersoon, dan automatisch verwijderen van contactpersoon ?

7.   Verplichte invoer contactpersoon

      TijdstipLaatstGewijzigd (bij bestaande contactpersoon)

      Referte persoon (bij bestaande contactpersoon)

      Referte persoon of identificatie (bij nieuwe contactpersoon)

      Rollen

      TijdstipLaatstGewijzigd (bij bestaande rol)

      Rol

      Startdatum

      Bron

Acties op Verzoekers

1.   Verzoekers kunnen enkel gekoppeld worden aan procedures (OO en CA).

2.   Bij een procedure OO kan een verzoeker worden doorgegeven via RR/KBO/NAI.

3.   Bij een procedure CA kunnen enkel verzoekers toegevoegd worden die als betrokkene gekend zijn op het pand of entiteit.

4.   Bewaar bij procedure OO

      Als we de verzoeker of indiener kennen met RRnummer of KBOnummer (bvb als HZR) dan geven we volgende gegevens door:

RR/KBO (verplicht)

      Ofwel indien geen RRnummer of KBOnummer bekend, kan een niet authentieke identificatie (NAI) worden doorgegeven zonder referte. Deze bestaat uit minstens:

Naam

Correspondentieadres

      Het is ook mogelijk een NAI door te geven via de referte uit Vlok (ENKEL indien niet gekoppeld met RR/KBO !)

      Om een verzoeker aan te passen is de referte en TijdstipLaatstGewijzigd nodig. Zie sectie Algemeen voor meer informatie hieromtrent.

Volgende informatie kan dan aangepast worden:

Naam, Voornaam, Correspondentieadres, E-mail, Telefoonnummer, Telefoonnummer2, Rollen ten opzichte van betrokkene

5.   Bewaar bij procedure CA

      Bij verzoekers CA is het enkel mogelijk om betrokkenen van het pand of entiteit als verzoeker mee te geven. In de praktijk zal het dan ook weinig voorkomen om via NAI nieuwe verzoekers (gekoppeld aan pand/entiteit) door te geven, vermits deze ook een RR/KBO hebben.

RR/KBO (verplicht)

      Ofwel indien geen RRnummer of KBOnummer bekend, kan een niet authentieke identificatie (NAI) worden doorgegeven zonder referte. Deze bestaat uit minstens:

Naam

Correspondentieadres

      Indien reden aanvraag CA = OpheffingBesluit: enkel volgende rollen van het pand/entiteit kunnen verzoeker zijn:

VolleEigenaar, Vruchtgebruiker, Opstalhouder, Erfpachter, Verhuurder, Bewoner

      Voor de andere redenen CA kunnen dezelfde rollen gekoppeld worden, behalve bewoners.

      Om een verzoeker aan te passen is de referte en TijdstipLaatstGewijzigd nodig. Zie sectie Algemeen voor meer informatie hieromtrent.

Volgende informatie kan dan aangepast worden:

Naam, Voornaam, Correspondentieadres, E-mail, Telefoonnummer, Telefoonnummer2, Rollen ten opzichte van betrokkene

6.   Voor de actie BewaarProcedureCa ontbreekt in de XSD bij Verzoek het veld TijdstipLaatstGewijzigd. Daarom is geöpteerd om bij Verzoek steeds update te doen van het veld TijdstipLaatstGewijzigd van BewaarProcedureOo/Ca. Dat maakt dat bij de actie BewaarProcedureOo 2x een update gebeurt.

7.   Verwijderen verzoeker

      Identificatie

      Verwijder bij verzoeker (op 1)

      TijdstipLaatstGewijzigd

      Referte verzoeker

8.   Verplichte invoer verzoeker

      Identificatie

NAI indien aanwezig

Referte persoon (bij bestaande verzoeker)

Naam, Voornaam, Correspondentieadres (bij nieuwe verzoeker)