3.4.2 Verloop van de procedure overbewoning

Stap 1: verzoek (bij burgemeester)

Zie Stap 1 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen

Naast het eigen initiatief van de burgemeester, kan een procedure tot overbewoondverklaring ook starten op verzoek van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, van de gewestelijk ambtenaar of van de wooninspecteur. Het aantal mogelijke initiatiefnemers is hier dus beperkter dan bij de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring.

In de praktijk ligt een procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid wel meestal aan de basis van een procedure overbewoning. Tijdens het conformiteitsonderzoek kan de woningcontroleur immers overbewoning vaststellen, ook al was dat op zich niet de aanleiding van het onderzoek.

Stap 2: Onderzoek gegrondheid (door burgemeester)

Zie Stap 2 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen

De gemeente onderzoekt in eerste instantie of het verzoek tot overbewoondverklaring gegrond is. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van de bevolkingsregisters, een verkennend onderzoek ter plaatse of door navraag bij de politie of andere lokale partners. Naast het te grote aantal bewoners moet er ook sprake zijn van een gezondheids- of veiligheidsrisico of mensonwaardige levensomstandigheden door het te grote aantal bewoners.

Stap 3: verzoek conformiteitsonderzoek (door burgemeester)

Zie Stap 3 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen.

Als het verzoek tot opening van de procedure gegrond is vraagt de burgemeester (de gemeente) aan de regionale dienst van Wonen in Vlaanderen een advies over de woningbezetting. Dat kunt u doen via VLOK. Als uw gemeente VLOK niet gebruikt vult u het meldingsformulier (DT001) in en mailt dat naar het meldpunt woningkwaliteit in uw provincie:

Stap 4: Conformiteitsonderzoek (door Wonen in Vlaanderen)

Zie Stap 4 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen

De woningcontroleur van Wonen in Vlaanderen voert ook in deze procedure een volledig conformiteitsonderzoek uit. Hij stelt een technisch verslag op en vergelijkt de bezettingsnorm van de woning met het feitelijke aantal bewoners. Hij volgt daarbij de aanwijzingen uit het technisch handboek.

Stap 5: advies aan burgemeester (door Wonen in Vlaanderen)

Zie Stap 5 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen

Stap 6: het advies verwerken

Stap 6a: betrokkenen informeren

Stap 6b: betrokkenen horen

Zie Stap 6a en 6b onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen

Stap 7: beslissing nemen (door burgemeester)

Zie Stap 7 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen en  DT034 besluit overbewoning

Een overbewoond verklaarde woning wordt niet opgenomen in VIVOO.

Wanneer de burgemeester een woning overbewoond verklaart kan de huurder bij verhuis naar een conforme (geschikte) woning eventueel in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de huurprijs. De aanvrager moet uiteraard ook voldoen aan alle andere voorwaarden om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen.

Stap 8 - Beroep

Zie Stap 8 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen

Stap 9: Beslissing beroep

Zie Stap 9 onder 3.3.2 De administratieve procedure toepassen