Hoe beheer ik de melding wooninspectie (WI)?

Alle gebruikers van VLOK kunnen een goed melden aan de wooninspectie De Vlaamse Wooninspectie is onderdeel van de dienst Handhaving van het agentschap Wonen in Vlaanderen. De Vlaamse wooninspectie zorgt voor de strafrechtelijke handhaving van de woningkwaliteit. Zij treedt op tegen het verhuren van woningen met ernstige kwaliteitsproblemen, rekening houdend met vastgestelde prioriteiten.. Melding aan WI De Vlaamse Wooninspectie is onderdeel van de dienst Handhaving van het agentschap Wonen in Vlaanderen. De Vlaamse wooninspectie zorgt voor de strafrechtelijke handhaving van de woningkwaliteit. Zij treedt op tegen het verhuren van woningen met ernstige kwaliteitsproblemen, rekening houdend met vastgestelde prioriteiten. is dan aangevinkt.

De wooninspectie krijgt een taak om het goed te bekijken en eventueel actie te ondernemen.  WI kan aanduiden dat er een dossier is opgestart (via het Pand Elk bebouwd onroerend goed dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat (= gebouwen die als 1 geheel beschouwd kunnen worden), met uitzondering van bedrijfsruimten. Een pand kan één of meerdere zelfstandige en/of niet-zelfstandige entiteiten bevatten met of zonder woonfunctie.) en/of herstelvordering van toepassing is (via Pand of Entiteit Een entiteit is een deel van een pand. Er zijn 3 entiteitstypes: niet-woonfunctie (NWF), een niet-zelfstandige woning (NZW) en een zelfstandige woning (ZW). Zie voor uitgebreide definitie' Hoe voeg ik een nieuwe entiteit toe?').

Rechten - welke rollen?

Alle rollen van wooninspectie.

Hoe beheer ik een melding?

Stappen

Klik op de actie Beheer WI wijzigen  op Pand/Entiteit > Detail.

  1. U of VLOK zet aan:

    • Beheer WI (dossier) indien de WI een dossier heeft opgestart. VLOK zet dit vinkje automatisch aan zodra u een dossier aanmaakt

    • Beheer WI (herstelvordering) indien de WI een herstelvordering heeft opgemaakt. VLOK zet dit vinkje automatisch aan bij ondertekening van een herstelvordering.

  2. U of VLOK zet af:

    • Beheer WI (herstelvordering) bij ondertekening van een PV van uitvoering.

    • Melding aan WI U zet dit vinkje enkel af indien WI besluit om de melding niet op te nemen.

  3. Klik op Wijzigen of Wijzigen voor pand en alle entiteiten

Gevolgen

  • Afsluiten taak 98 melding pand

  • De status van het beheer bepaalt de kleur van de titel van het goed en het symbool naast de titel.  De symbolen geeft VLOK ook weer in de zoekresultaten.

    Gemeld aan WI

    Beheer WI (dossier)

    Beheer WI

    (herstelvordering)

    Symbool naast titel van het goed

     

    (WI)

    (WI)

    Kleur titel

    Titel: standaardkleur zwart

    Titel: blauw

    Titel: rood

     


     

     

  • Zie Hoe meld ik het pand aan WI vanuit een procedure en hoe verloopt de interactie?

Hoe verstuur ik kennisgevingen als ik beslis om het pand te onderzoeken?

Stappen

  1. Klik op de actie Beheer WI wijzigen  op Pand/Entiteit > Detail.

  2. Maak WI volgende kennisgevingstaken manueel aan via de knop Verstuur kennisgeving onderzoek door WI

    • taak 401 WI onderzoek na melding WVL toegekend aan dossierbeheerder (wonen)

    • taak 402 WI onderzoek na melding LB toegekend aan dossierbeheerder (gemeente)

Volledige communicatieflow tussen WI en lokaal bestuur / wonen

De wooninspectie krijgt taak 98 melding pand om het pand te bekijken. De verdere communicatie verloopt als volgt:

  1. Als WI het pand niet zal onderzoeken, maakt VLOK volgende kennisgevingstaken als WI de melding manueel afvinkt:

    • Indien melding via procedure OO:
      • taak 154 verwerk adviesvraag teruggave WI toegekend aan de dossierbeheerder (wonen) om de procedure verder te behandelen.
      • taak 495 geen onderzoek WI na melding via proceduretoegekend aan de dossierbeheerder (gemeente) om de procedure verder te behandelen.
    • Indien melding via Pand:

      • taak 403 geen onderzoek WI na melding WVL toegekend aan de dossierbeheerder (wonen)

      • taak 404 geen onderzoek WI na melding LB toegekend aan de dossierbeheerder (gemeente)

  2. Als WI het pand wel zal onderzoeken maakt WI volgende kennisgevingstaken manueel aan via de knop Verstuur kennisgeving onderzoek door WI

    • taak 401 WI onderzoek na melding WVL toegekend aan dossierbeheerder (wonen)

    • taak 402 WI onderzoek na melding LB toegekend aan dossierbeheerder (gemeente). VLOK vult ook de datum adviesvraag in zodat een waarschuwingsprocedure niet langer mogelijk is.

  3. VLOK vinkt Beheer WI (dossier) in principe automatisch aan bij het aanmaken van een dossier of WI kan het manueel aan of afzetten bij fouten na de migratie vanuit HOLV of indien het vinkje toch niet zou aanstaan nadat er reeds een WI-dossier is aangemaakt.

  4. Na het ondertekenen van het onderzoek maakt VLOK taken toegekend aan de dossierbeheerder (wonen):

  5. Na het ondertekenen van een herstelvordering vinkt VLOK automatisch Beheer WI (herstelvordering) voor alle gekoppelde entiteiten en het pand.

    Indien een WI-dossier kunt u bij het aanmaken van een CA Wie een woning in Vlaanderen verhuurt, moet ervoor zorgen dat deze volledig in orde is en voldoet aan bepaalde normen. Het conformiteitsattest (CA) is een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat uw woning aan de woningkwaliteitsnormen voldoet. In sommige gevallen kan ook Wonen in Vlaanderen een conformiteitsattest afleveren. Om na te gaan of een woning conform, veilig en gezond is, voert een woningcontroleur van de gemeente of van Wonen in Vlaanderen een conformiteitsonderzoek uit. Hij controleert de woning aan de hand van een technisch verslag.De woning krijgt een conformiteitsattest als ze niet ongeschikt of onbewoonbaar is en voldoende rookmelders heeft. enkel entiteiten selecteren die zelf niet betrokken zijn indien minstens 1 andere entiteit van het pand wel betrokken is in een herstelvordering. De reden is dat de WI de vordering reeds heeft opgesteld en de entiteit conform is.


  6. Na het ondertekenen van een PV van uitvoering,

  7. Bij het sluiten van het WI dossier zal VLOK automatisch de drie beheersvinkjes afvinken.

Een PV zet bestaande CA's op vervallen

Als de wooninspectie een PV ondertekent dat een misdrijf vaststelt voor een entiteit, zet VLOK geldige CA's op vervallen met reden PV.  Dit gebeurt dus nog voor het aanmaken van een herstelvordering maar niet onmiddellijk na het opstarten van een WI dossier of de aanmaak van een PV. Het is noodzakelijk dat WI het PV daadwerkelijk ondertekent. De status van het PV (in opmaak of ondertekend) kan de gemeente niet in VLOK bekijken. Bij twijfel neemt u best contact op met de WI.

Wanneer kan ik al dan niet een CA afleveren afhankelijk van de voortgang van het WI-dossier?

U kunt een CA afleveren voor een entiteit indien:

  • De WI niet betrokken is.

  • De WI wel een dossier heeft geopend, de entiteit zelf niet betrokken is en minstens 1 andere entiteit van het pand wel betrokken is in een herstelvordering. De reden is dat de WI de vordering reeds heeft opgesteld en de entiteit conform is.

U kunt geen CA afleveren voor een entiteit indien:

  • De entiteit betrokken is in een herstelvordering

  • De WI wel een dossier heeft geopend en alle entiteiten nog niet betrokken zijn in een herstelvordering. De reden is dat de WI de vordering nog moet opstellen.

Waar vind ik de huidige stand van zaken van een WI dossier en het register van herstelvorderingen?

Het register van herstelvorderingen van de Wooninspectie was al toegankelijk via de website (alle detailgegevens) en via een publieke dataset (data beperkt tot locatie en adresgegevens van panden met herstelvordering).

De volledige data is nu ook beschikbaar in VLOK zelf onder een nieuwe sectie 'Status WI' op Pand > Detail.  De sectie is zichtbaar voor alle rollen van Wonen in Vlaanderen en lokale besturen. Vlabel en de keuringsinstellingen zien deze data niet omdat ze niet zijn vermeld in artikel 3.46 derde lid van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

(klik op de schermafbeelding om te vergroten)

De getoonde informatie is afhankelijk van de voortgang van het dossier: