Hoe meld ik een goed aan de wooninspectie (WI)?

U kunt een goed melden aan WI De Vlaamse Wooninspectie is onderdeel van de dienst Handhaving van het agentschap Wonen in Vlaanderen. De Vlaamse wooninspectie zorgt voor de strafrechtelijke handhaving van de woningkwaliteit. Zij treedt op tegen het verhuren van woningen met ernstige kwaliteitsproblemen, rekening houdend met vastgestelde prioriteiten. op twee manieren.  De reden bepaalt welke manier u kiest:

  1. Vanop het pand Elk bebouwd onroerend goed dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat (= gebouwen die als 1 geheel beschouwd kunnen worden), met uitzondering van bedrijfsruimten. Een pand kan één of meerdere zelfstandige en/of niet-zelfstandige entiteiten bevatten met of zonder woonfunctie. zelf (alle gemeenten en Wonen in Vlaanderen)

    Deze melding dient om na een besluit (nieuwe) bewoning of verhuring te melden aan WI.

  2. Vanuit de procedure OO (enkel ontvoogde gemeente en Wonen in Vlaanderen)

    Deze melding dient voor aanvraag van een nieuwe gerechtelijke procedure.

De niet ontvoogde gemeente die een gerechtelijke procedure wenst, start een procedure OO, vraagt advies en kan via een opmerking de aandacht vestigen dat de adviesvraag eerder voor WI is.  Wanneer Wonen in Vlaanderen de adviesvraag ontvangt overleggen ze met WI om al dan niet op te treden.

Rechten - welke rollen?

  • dossierbeheerder (gemeente).  Een niet-ontvoogde gemeente kan enkel melden vanop het goed zelf, niet vanuit een procedure OO.

  • dossierbeheerder woningkwaliteit (Wonen)

  • inventarisbeheerder (Wonen)

  • gewestelijk ambtenaar (Wonen)

Stappen melding vanop het goed zelf

  1. Klik op de actie Pand melden aan WI  op Pand > Detail

  2. Vul extra informatie in die VLOK koppelt aan de taak van WI om de melding te bekijken.

  3. Klik op Melden

Gevolgen

Tip:Mogelijke WI statussen:

Gemeld aan WI

Beheer WI (dossier)

Beheer WI

(herstelvordering)

Symbool naast titel van het goed

 

(WI)

(WI)

Kleur titel

Titel: standaardkleur zwart

Titel: blauw

Titel: rood

 


 

 

Stappen melding vanuit een procedure

Zie Hoe meld ik het pand aan WI vanuit een procedure en hoe verloopt de interactie?

Volledige communicatieflow tussen WI en lokaal bestuur / wonen

De wooninspectie krijgt taak 98 melding pand om het pand te bekijken. De verdere communicatie verloopt als volgt:

  1. Als WI het pand niet zal onderzoeken, maakt VLOK volgende kennisgevingstaken als WI de melding manueel afvinkt:

    • Indien melding via procedure OO:
      • taak 154 verwerk adviesvraag teruggave WI toegekend aan de dossierbeheerder (wonen) om de procedure verder te behandelen.
      • taak 495 geen onderzoek WI na melding via proceduretoegekend aan de dossierbeheerder (gemeente) om de procedure verder te behandelen.
    • Indien melding via Pand:

      • taak 403 geen onderzoek WI na melding WVL toegekend aan de dossierbeheerder (wonen)

      • taak 404 geen onderzoek WI na melding LB toegekend aan de dossierbeheerder (gemeente)

  2. Als WI het pand wel zal onderzoeken maakt WI volgende kennisgevingstaken manueel aan via de knop Verstuur kennisgeving onderzoek door WI

    • taak 401 WI onderzoek na melding WVL toegekend aan dossierbeheerder (wonen)

    • taak 402 WI onderzoek na melding LB toegekend aan dossierbeheerder (gemeente). VLOK vult ook de datum adviesvraag in zodat een waarschuwingsprocedure niet langer mogelijk is.

  3. VLOK vinkt Beheer WI (dossier) in principe automatisch aan bij het aanmaken van een dossier of WI kan het manueel aan of afzetten bij fouten na de migratie vanuit HOLV of indien het vinkje toch niet zou aanstaan nadat er reeds een WI-dossier is aangemaakt.

  4. Na het ondertekenen van het onderzoek maakt VLOK taken toegekend aan de dossierbeheerder (wonen):

  5. Na het ondertekenen van een herstelvordering vinkt VLOK automatisch Beheer WI (herstelvordering) voor alle gekoppelde entiteiten Een entiteit is een deel van een pand. Er zijn 3 entiteitstypes: niet-woonfunctie (NWF), een niet-zelfstandige woning (NZW) en een zelfstandige woning (ZW). Zie voor uitgebreide definitie' Hoe voeg ik een nieuwe entiteit toe?' en het pand.

    Indien een WI-dossier kunt u bij het aanmaken van een CA Wie een woning in Vlaanderen verhuurt, moet ervoor zorgen dat deze volledig in orde is en voldoet aan bepaalde normen. Het conformiteitsattest (CA) is een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat uw woning aan de woningkwaliteitsnormen voldoet. In sommige gevallen kan ook Wonen in Vlaanderen een conformiteitsattest afleveren. Om na te gaan of een woning conform, veilig en gezond is, voert een woningcontroleur van de gemeente of van Wonen in Vlaanderen een conformiteitsonderzoek uit. Hij controleert de woning aan de hand van een technisch verslag.De woning krijgt een conformiteitsattest als ze niet ongeschikt of onbewoonbaar is en voldoende rookmelders heeft. enkel entiteiten selecteren die zelf niet betrokken zijn indien minstens 1 andere entiteit van het pand wel betrokken is in een herstelvordering. De reden is dat de WI de vordering reeds heeft opgesteld en de entiteit conform is.


  6. Na het ondertekenen van een PV van uitvoering,

  7. Bij het sluiten van het WI dossier zal VLOK automatisch de drie beheersvinkjes afvinken.

Een PV zet bestaande CA's op vervallen

Als de wooninspectie een PV ondertekent dat een misdrijf vaststelt voor een entiteit, zet VLOK geldige CA's op vervallen met reden PV.  Dit gebeurt dus nog voor het aanmaken van een herstelvordering maar niet onmiddellijk na het opstarten van een WI dossier of de aanmaak van een PV. Het is noodzakelijk dat WI het PV daadwerkelijk ondertekent. De status van het PV (in opmaak of ondertekend) kan de gemeente niet in VLOK bekijken. Bij twijfel neemt u best contact op met de WI.

Wanneer kan ik al dan niet een CA afleveren afhankelijk van de voortgang van het WI-dossier?

U kunt een CA afleveren voor een entiteit indien:

  • De WI niet betrokken is.

  • De WI wel een dossier heeft geopend, de entiteit zelf niet betrokken is en minstens 1 andere entiteit van het pand wel betrokken is in een herstelvordering. De reden is dat de WI de vordering reeds heeft opgesteld en de entiteit conform is.

U kunt geen CA afleveren voor een entiteit indien:

  • De entiteit betrokken is in een herstelvordering

  • De WI wel een dossier heeft geopend en alle entiteiten nog niet betrokken zijn in een herstelvordering. De reden is dat de WI de vordering nog moet opstellen.

Waar vind ik de huidige stand van zaken van een WI dossier en het register van herstelvorderingen?

Het register van herstelvorderingen van de Wooninspectie was al toegankelijk via de website (alle detailgegevens) en via een publieke dataset (data beperkt tot locatie en adresgegevens van panden met herstelvordering).

De volledige data is nu ook beschikbaar in VLOK zelf onder een nieuwe sectie 'Status WI' op Pand > Detail.  De sectie is zichtbaar voor alle rollen van Wonen in Vlaanderen en lokale besturen. Vlabel en de keuringsinstellingen zien deze data niet omdat ze niet zijn vermeld in artikel 3.46 derde lid van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

(klik op de schermafbeelding om te vergroten)

De getoonde informatie is afhankelijk van de voortgang van het dossier: