Hoe onderteken ik de beslissing van de burgemeester digitaal in VLOK?

U krijgt als burgemeester en algemeen directeur een taak 110 en 140 onderteken document op uw Koppelingspictogram voor conceptenwerklijstom de beslissingsdocumenten te tekenen.

  • Indien u akkoord gaat, ondertekent u de beslissingsdocumenten via de documentmodule.
  • Indien u niet akkoord bent, kunt u opdracht geven om de beslissingen aan te passen en het onderzoek eventueel te heropenen.

Rechten - welke rollen?

  • burgemeester
  • gemeentesecretaris

Stappen om digitaal te ondertekenen in VLOK

  1. Navigeer via het detail van taak 110 en 140 onderteken document onmiddellijk naar het te tekenen document of naar de hoofdprocedure .

    Tip - Open het documentenoverzicht vanop de hoofdprocedure als u alle documenten van de verschillende beslissingen binnen één procedure samen wilt bekijken en in bulk wilt tekenen.

  2. Onderteken via de documentmodule. Zie Digitale ondertekenflow in VLOK zelf
    • Het document is pas volledig ondertekend als alle handtekeningsvelden zijn vervangen en dus zowel de burgemeester als de algemeen directeur hebben ondertekend.
    • De datum van de beslissing op het document is de datum van de tweede ondertekening.

    Datum beslissing = de meest recente datum van de twee handtekeningen van burgemeester en algemeen directeur. 

    Gebruik daarom zeker niet één van de volgende data indien deze zou afwijken:

    • De in het besluit vooraf ingevulde datum

    • De datum van de zitting van het college van burgemeester en schepenen waarop het besluit werd goedgekeurd

    Wat als in VLOK de verkeerde standaard datum staat?

    • De dossierbeheerder gemeente kan een eventuele verkeerde datum in VLOK nog corrigeren op het moment dat u de beslissing doorstuurt naar Wonen in Vlaanderen. 

    • De dossierbeheerder Wonen inVlaanderen kan de datum nog corrigeren bij valideren.

Gevolgen voor deKoppelingspictogram voor conceptenwerklijst

Als de burgemeester en algemeen directeur de beslissingen (DT034 beslissing burg/DT043 melding geen besluit/DT044 melding uitstel) digitaal ondertekenen en het document de status ondertekend krijgt:

  • wijzigt de datum van de gekoppelde beslissing in de metadata naar de datum van ondertekening.  Merk op dat de datum op het document zelf NIET wijzigt. De reden is dat na ondertekening door een eerste persoon het document niet meer mag wijzigen. 
  • wijzigt de status van de beslissing naar Te versturen
  • wijzigt de status van deelprocedure naar Beslissing te versturen

Bij het opladen en vervangen van dezelfde documenttypes:

  • wijzigt de status van de beslissing naar Te versturen
  • wijzigt de status van deelprocedure naar Beslissing te versturen

Aanmaken en afsluiten taken:

  • taak 110 en 140 onderteken document
  • taak 111 verwerk document toegekend aan de dossierbeheerder die taak 110 en 140 had aangemaakt.