Hoe wijs ik een verzoek af of zet ik een procedure stop?

Procerdure OO

Procedure CA

Rollen en rechten

Rollen dossierbeheerder (gemeente) en dossierbeheerder woningkwaliteit (Wonen)  kunnen een verzoek afwijzen of een procedure stopzetten als:

Stappen voor het afwijzen of stopzetten zelf

  1. Klik op de actie Verzoek afwijzen / procedure stopzetten via    via Pand Elk bebouwd onroerend goed dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat (= gebouwen die als 1 geheel beschouwd kunnen worden), met uitzondering van bedrijfsruimten. Een pand kan één of meerdere zelfstandige en/of niet-zelfstandige entiteiten bevatten met of zonder woonfunctie. > Procedures > Detail

  2. Selecteer de reden:

  3. U kunt het verzoek afwijzen of de procedure stopzetten voor volgende redenen:

    • Procedure OO

      • Verzoek afwijzen (enkel beschikbaar voor dossierbeheerder (gemeente)  indien de procedure een verzoek van een belanghebbende bevat):

        • Verzoek niet aangetekend (onontvankelijk)

        • Verzoek niet gemotiveerd (ongegrond)

        • Verzoek ongegrond

        • Geen toegang tot de woning verkregen

      • Procedure stopzetten:

        • Foutieve registratie (dit is de enige reden de beschikbaar is voor dossierbeheerder woningkwaliteit (Wonen)  )

        • Gebreken weggewerkt

        • Op vraag van bewoner

    • Procedure CA

      • Verzoek afwijzen:

        • Verzoek onvolledig (enkel indien datum volledigheid is nog leeg)

        • Niet ontvankelijk (enkel voor dossierbeheerder woningkwaliteit (Wonen)  in CA 2de opinie)

      • Procedure stopzetten:

        • Foutieve registratie

        • Op vraag van aanvrager

        • CA afgeleverd door de burgemeester

        • Toegang 2x geweigerd (enkel eerste aanleg of tweede opinie)
        • Toegang geweigerd (enkel bezwaar)
        • Beslissing andere procedure (enkel dossierbeheerder(gemeente)

    Zie deze logica om te achterhalen welke reden al dan niet zichtbaar is afhankelijk van de rol van uitvoerder en de opstart van de procedure.

  4. Vul de datum afwijzing/stopzetting in. 

  5. Klik op opslaan.

Stappen voor het wijzigen van de datum afwijzing/stopzetting en de reden:

  1. Navigeer naar Pand > Procedures > Detail

  2. Wijzig de datum en/of de reden.  U kunt de redenen kiezen afhankelijk van uw rol en de manier waarop de procedure is opgestart (zie hierboven).

    • VLOK houdt bij welke organisatie de procedure heeft afgewezen/stopgezet. U kunt de datum en reden enkel wijzigen als uw organisatie de procedure heeft afgewezen/stopgezet.

    • Bij de afgewezen/stopgezette procedures van voor de release in maart 2019 kan nog iedereen dit aanpassen omdat VLOK de organisatie toen nog niet bijhield.

  3. Sla op via 

Gevolgen:

Welke documenten kan ik aanmaken / opladen die te maken hebben met het afwijzen?

Procedure OO

Vanop de hoofdprocedure Pand > Procedures (OO) > Detail / verzoek kunt u DT004 afwijzing klacht via   Koppelingspictogram voor conceptenaanmaken en/of opladen.

Procedure CA

Vanop de hoofdprocedure Pand > Procedures (CA) > Detail / verzoek vindt u sjablonen voor afwijzing op DT 112 ontvangstbewijs vraag CA en DT 121 ontvangstbewijs vraag CA 2de opinie 

Hoe kan ik een afgesloten, stopgezette of afgewezen procedure OO of CA heractiveren?

Sinds de release van 03/24 kan de toepassingsbeheerder (Wonen) via een nieuwe actie procedures eenvoudig heractiveren.

Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn:

  • in een procedure OO om alsnog:

    • een laattijdig ontvangen beroep te registreren of te laat ingediend beroep te registreren en onontvankelijk te verklaren.

    • een beslissing burgemeester mogelijk te maken na het verlopen van de beroepstermijn

    • ...

  • in een procedure CA:

    • onterecht afgesloten wegens een vergissing

    • als u bent vergeten de weigering te versturen binnen de termijn

    • ...

In bovenstaande gevallen kunt u de toepassingsbeheerder (Wonen) vragen om de stopgezette/afgewezen of afgesloten procedure opnieuw te activeren.

Rollen een rechten

Enkel de toepassingsbeheerder (Wonen) kan procedures heractiveren.

Stappen om een procedure te heractiveren

  1. Navigeer naar de afgesloten, stopgezette of afgewezen procedure OO of CA die u wilt activeren via Pand > Procedures > Afgesloten procedures > (klik op de referte)

  2. Klik op de actie Procedure opnieuw actief zetten via  

  3. Bevestig dat u zeker bent dat u deze procedure wilt activeren.

    Als de datum en reden stopzetting is ingevuld, kunt u in een procedure OO zelf aangeven of u deze wilt verwijderen.

Gevolgen van activeren van een procedure CA

Gevolgen van activeren van een procedure OO

  • VLOK wijzigt de status van de procedure naar Gestart

  • VLOK verwijdert de datum en reden stopzetting indien u dit hebt aangegeven