Hoe kan een indiener het dossier opvolgen via automatische communicatie?

De indiener is ofwel de aanvrager zelf of de vertegenwoordiger indien vertegenwoordiging HZR houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter..

De indiener kan zijn dossier opvolgen via:

  • ontvangen e-mails (burger)

  • het formulierenloket (burger en onderneming)

  • Mijn burgerprofiel (burger)

  • het E-loket ondernemers (onderneming)

De statussen, informatie en ontvangen e-mails zijn afhankelijk van de voortgang van de behandeling in VLOK door de dossierbeheerder. Een initiële aanvraag (die meerdere entiteiten Een entiteit is een deel van een pand. Er zijn 3 entiteitstypes: niet-woonfunctie (NWF), een niet-zelfstandige woning (NZW) en een zelfstandige woning (ZW). Zie voor uitgebreide definitie' Hoe voeg ik een nieuwe entiteit toe?' kan bevatten) splitst op naar verschillende dossiers (per entiteit) van zodra de dossierbeheerder een beslissing neemt over de entiteit.

Bij vertegenwoordiging van de HZR geldt het volgende:

  • De vertegenwoordigde HZR:

    • heeft in de verschillende loketten toegang tot de dossiers van entiteiten waar hij HZR van is.  Hij heeft geen toegang tot de overkoepelende aanvraag omdat deze entiteiten kan bevatten waar hij geen HZR van is.

    • kan zelf geen acties uitvoeren in het formulierenloket

    • zal onder bepaalde voorwaarden notificatiemails ontvangen voor zover ze een e-mailadres hebben opgegeven in Mijn burgerprofiel.  Zie Hoe informeert VLOK de niet indiener / houder zakelijk recht (HZR)?

Zie hieronder voor voorbeelden van automatische communicatie in de verschillende procedures.

Hoe open ik het overzicht in VLOK van alle automatische communicatie?

Om de dossierbeheerder (gemeente) te informeren over welke automatische communicatie is verstuurd, verzamelt VLOK de logginggegevens in een overzicht.

Opgepast!

Opname in dit overzicht is geen garantie dat de klant de communicatie effectief heeft ontvangen:

  • Het overzicht bevat alle communicatie die VLOK verstuurd heeft naar het formulierenloket, Mijn burgerprofiel en het e-loket ondernemers. Deze intermediairen zijn verantwoordelijk voor het versturen van de mails naar de klanten en het tonen van de statusupdates in hun respectievelijke platformen. 

  • Niet indieners / HZR ontvangen mails enkel indien ze een e-mailadres hebben opgegeven in Mijn burgerprofiel.

  • Verzonden mails kunnen terechtkomen in de spam folder van de klant, afhankelijk van de instellingen van hun mailaanbieder.

De dossierbeheerder (gemeente) opent het overzicht als volgt:

  1. Open het detail van de aanvraag via de referte op het Aanvragenoverzicht

  2. Klik op de tab Automatische communicatie

  • VLOK toont alle automatische communicatie in chronologische volgorde.

  • U kunt sorteren door te klikken op een kolomhoofd.

  • Volgende bestemmingen zijn mogelijk:

    • Mail

    • WiV Formulierenloket

    • Burgerprofiel

    • Ondernemersloket

  • Van zodra de dossierbeheerder een beslissing neemt over een entiteit splitst in het formulierenloket de initiële aanvraag, die meerdere entiteiten kan bevatten, op naar dossiers per entiteit. Klik op + om weer te geven welke dossiers zijn betrokken in de communicatie.

    Alle automatische communicatie voorafgegaan door een + is daarom communicatie over een specifiek dossier, onderdeel van de aanvraag maar niet over de overkoepelende aanvraag zelf.

Aanvraag kotlabel: statussen en automatische communicatie

Overzicht

Actie Formulierenloket (aanvraag) Formulierenloket (dossiers) Mijn burgerprofiel / e-loket ondernemers (aanvraag) Mijn burgerprofiel / e-loket ondernemers (dossier) Kennisgevingsmail naar aanvrager
  Meerdere entiteiten mogelijk Per entiteit      
Na indienen via formulierenloket (klant) Aanvraag verzonden / ingediend   /    
Ontvangst in VLOK Aanvraag verzonden / ingediend   Samenstelling - Ingediend   Ontvangstbevestiging
Vraag ontvangen voor extra info / documenten? Status wijzigt niet. Actieknop wel zichtbaar.  

Samenstelling - Dossier onvolledig

Behandeling - Dossier onvolledig

   
Extra info / documenten opgeladen Status wijzigt niet. Actieknop niet langer zichtbaar.        
Aanvraag koppelen in procedure In behandeling   Behandeling - In behandeling    
Ontkoppelen aanvraag uit procedure In behandeling   Behandeling - In behandeling    
Kotlabel maken / weigeren (deelprocedure = 'Te beoordelen') In behandeling In behandeling Behandeling - In behandeling Behandeling - In behandeling  
Kotlabel maken / weigeren (deelprocedure = Eindstatus) In behandeling Afgerond Behandeling - In behandeling Afgerond - Afgehandeld Kennisgeving beslissing
Kotlabel maken / weigeren (hoofdprocedure = Afgerond) Afgerond Afgerond Afgerond - Afgehandeld   Kennisgeving beslissing
Aanvraag stopzetten Stopgezet Geen dossier Afgerond - Stopgezet   Kennisgeving stopzetting
Verval Vlaams kotlabel in een procedure met nog geen eindstatus In behandeling of Afgerond

Stopgezet

Vlaams kotlabel: Vervallen

Gemeentelijke criteria: Stopgezet

Afgerond - Afgehandeld Stopgezet Kennisgeving stopzetting wegens verval

Formulierenloket (klant: burger en onderneming)

De klant navigeert naar het dashboard op https://formulieren-wonen.vlaanderen.be/#/

Een aanvraagt doorloopt volgende fases:

  1. Zolang de aanvraag nog niet is verzonden bewaart het loket een voorlopige versie die u achteraf nog kan indienen via de actieknop 'Vraag kotlabel aan'

  2. Aanvraag verzonden / ingediend

    • De aanvrager of vertegenwoordiger (indien vertegenwoordiging HZR) ontvangt een bevestigingsmail nadat VLOK de aanvraag heeft ontvangen:

      Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

    • Klik op de aanvraag voor detail info:

    • Via het detail van de aanvraag kunt u opnieuw bekijken welke informatie u in de aanvraag hebt opgenomen:

    • De details van een kot zijn pas zichtbaar nadat de dossierbehandelaar een kotlabel aanmaakt of weigert voor het kot.

  3. Dossier onvolledig

    Als een aanvraag onduidelijkheden bevat of als een document ontbreekt, kan de dossierbeheerder (gemeente) de burger / onderneming bijkomende info / documenten opvragen. Ze kunnen deze extra info doorgeven via een actie in het formulierenloket. Zie:

    VLOK > Automatische communicatie geeft als volgt weer:

    • Het opvragen van extra info:

    • Het annuleren van een vraag:

    • Het ontvangen van de extra info:

  4. In behandeling - nog geen beslissing

    De aanvrager ontvangt geen kennisgevingsmail.

    De status wijzigt wel naar In behandeling van zodra een dossierbehandelaar uw aanvraag koppelt aan een kotlabel procedure in VLOK

    Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

  5. In behandeling - beslissing in een deelprocedure zonder eindstatus:

    Maken / weigeren van kotlabels

    Van zodra de dossierbeheerder een beslissing neemt over een entiteit splitst in het formulierenloket de initiële aanvraag, die meerdere entiteiten kan bevatten, op naar dossiers per entiteit.

    • Een initiële aanvraag (meerdere entiteiten mogelijk) herkent u aan KLA in de referte

    • Een dossier (slechts 1 entiteit) herkent u aan KL in de referte

    Het detail van de initiële aanvraag bevat een overzicht van de al genomen beslissingen onder Behandelde koten:

    Klik op het dossier voor een detail van het dossier met een overzicht van de al genomen beslissing over de verschillende criteria.

    De status van:

    • het dossier is In behandeling zolang de deelprocedure in VLOK nog geen eindstatus heeft. Zie Overzicht deelprocedures voor de criteria voor het bereiken van een eindstatus.

    • de initiële aanvraag blijft In behandeling totdat alle deelprocedures in VLOK een eindstatus hebben. 

    De aanvrager ontvangt nog geen kennisgevingsmail.

    Het opsplitsen in dossiers komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

  6. Afgerond
    • Als de deelprocedure in VLOK wijzigt naar een eindstatus:

      • wijzigt de status van het dossier naar Afgerond

      • de aanvrager of vertegenwoordiger (indien vertegenwoordiging HZR) ontvangt een kennisgevingsmail:

      • de niet indiener / HZR ontvangt een kennisgevingsmail indien een e-mailadres is gekend in het burgerprofiel:
        Zie Hoe informeert VLOK de niet indiener / houder zakelijk recht (HZR)?

      • Het detail van de initiële aanvraag bevat een overzicht van alle beslissingen onder Behandelde koten. De aanvraag zelf is niet zichtbaar voor de niet indiener / HZR.

        Klik op het dossier voor een detail van het dossier met een overzicht van de beslissing over de verschillende criteria. Het dossier is ook zichtbaar voor de HZR / niet indiener via de link in de kennisgevingsmail.

      • Bovenstaande komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

    • Als de hoofdprocedure in VLOK wijzigt naar eindstatus Afgerond wijzigt de status van de initiële aanvraag naar Afgerond en ontvangt de aanvrager een kennisgevingsmail:

      Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

  7. Bij verval Vlaamse kotlabel indien nog geen beslissing over gemeentelijke criteria:

  8. Stopzetting van de aanvraag. Zie Stopzetten hoofdprocedure

    • De status van de aanvraag wijzigt naar Stopgezet

      • in VLOK kan ze niet langer gekoppeld worden in een procedure.

      • in het formulierenloket informeert ze de klant met volgende rode melding:

    • De aanvrager krijgt een kennisgevingsmail van stopzetting met vermelding van de reden.

    • Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

Mijn burgerprofiel (burger)

Navigeer naar https://www.burgerprofiel.be/ en meld aan.

Het dossier doorloopt volgende fases:

  1. Na de bevestigingsmail, ziet u onder de tab Aanvragen en dossiers een nieuwe lopende aanvraag kotlabel met status Samenstelling - Ingediend

    Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

    Klik op de aanvraag voor een detail:

  2. Van zodra de procedure start in VLOK, wijzigt de status naar Behandeling - In behandeling:

    Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

    Via Naar uw dossier navigeert u naar het dossier in het formulierenloket.

  3. Dossier onvolledig

    Als een aanvraag onduidelijkheden bevat of als een document ontbreekt, kan de dossierbeheerder (gemeente) de burger / onderneming bijkomende info / documenten opvragen. Ze kunnen deze extra info doorgeven via een actie in het formulierenloket. Zie:

    VLOK > Automatische communicatie geeft als volgt weer:

    • Het opvragen van extra info:

    • Het annuleren van een vraag:

    • Het ontvangen van de extra info:

  4. Afgerond

    • Als de deelprocedure in VLOK wijzigt naar een eindstatus, wijzigt de status van het dossier naar Afgerond

    • Als de hoofdprocedure in VLOK wijzigt naar eindstatus Afgerond wijzigt de status van de initiële aanvraag naar Afgerond - Afgehandeld

    • Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

  5. Stopgezet. Als de hoofdprocedure in VLOK wijzigt naar eindstatus Stopgezet wijzigt de status van de initiële aanvraag naar Afgerond - Stopgezet

    Komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:

E-loket ondernemers (onderneming)

Navigeer naar https://www.e-loketondernemers.be/ en meld aan.

Het dossier doorloopt volgende fases:

  1. Na de bevestigingsmail, ziet u onder de tab Aanvragen en dossiers een nieuwe lopende aanvraag kotlabel met status Samenstelling - Ingediend. Klik op de aanvraag voor een detail:


  2. Van zodra de procedure start in VLOK, wijzigt de status naar Behandeling - In behandeling:

    Via Naar uw dossier navigeert u naar het dossier in het formulierenloket.

  3. Dossier onvolledig

    Als een aanvraag onduidelijkheden bevat of als een document ontbreekt, kan de dossierbeheerder (gemeente) de burger / onderneming bijkomende info / documenten opvragen. Ze kunnen deze extra info doorgeven via een actie in het formulierenloket. Zie:

    VLOK > Automatische communicatie geeft als volgt weer:

    • Het opvragen van extra info:

    • Het annuleren van een vraag:

    • Het ontvangen van de extra info:

  4. Afgerond

    • Als de deelprocedure in VLOK wijzigt naar een eindstatus, wijzigt de status van het dossier naar Afgerond

    • Als de hoofdprocedure in VLOK wijzigt naar eindstatus Afgerond wijzigt de status van de initiële aanvraag naar Afgerond - Afgehandeld

  5. Bij verval Vlaamse kotlabel indien nog geen beslissing over gemeentelijke criteria wijzigt de status van het dossier naar Stopgezet.

  6. Stopgezet Als de hoofdprocedure in VLOK wijzigt naar eindstatus Afgerond wijzigt de status van de initiële aanvraag naar Afgerond - Stopgezet

VLOK: status aanvraag (dossierbehandelaar)

Zie Hoe behandel ik een aanvraag via het formulierenloket?

De aanvragen doorlopen in VLOK volgende statussen:

  1. Nieuw ontvangen aanvragen krijgen de status nieuw

    VLOK verstuurt automatisch een bevestigingsmail en maakt een dossier aan in Mijn burgerprofiel of het e-loket ondernemers.

  2. Na het koppelen van de aanvraag in een procedure wijzigt de status naar Procedure gestart. Zie Hoe (ont)koppel ik een aanvraag uit het formulierenloket aan een procedure?
    U kunt eenvoudig navigeren tussen aanvraag en procedure via de gekoppelde linken:

  3. Als u de aanvraag ontkoppelt uit de procedure:

    • de aanvraag krijgt in VLOK opnieuw de status 'Nieuw'.

    • de aanvrager wordt niet op de hoogte gebracht van deze wijziging. De status in het formulierenloket blijft 'In behandeling'.

    • VLOK verwijdert automatisch de overgenomen documenten/bewijsstukken uit de aanvraag

  4. Afgerond

    Als de hoofdprocedure in VLOK wijzigt naar eindstatus Afgerond wijzigt de status van de aanvraag ook naar Afgerond

  5. Stopgezet

    Als u de aanvraag in VLOK zelf of de procedure waaraan de aanvraag is gekoppeld, stopzet, wijzigt de status van de aanvraag naar Stopgezet

Aanvraag conformiteitsattest: statussen en communicatie

In opmaak