Hoe informeert VLOK de niet indiener / houder zakelijk recht (HZR) of bewoner?

Een HZR houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter. / bewoner kan als niet indiener onder bepaalde voorwaarden toch automatische communicatie ontvangen op twee manieren:

  1. In de aanvraag heeft de indiener de HZR / bewoner opgegeven als vertegenwoordigde.

  2. De HZR heeft de aanvraag niet zelf ingediend, is niet opgegeven als vertegenwoordigde maar is door de dossierbeheerder (gemeente) in VLOK wel gekoppeld als een betrokkene met een actieve rol van HZR

De automatische communicatie is:

Om foutieve informatie te vermijden, zal VLOK de dossierbeheerder tijdens het aanmaken / weigeren van het kotlabel / conformiteitsattest in een tweede stap informeren wie de automatische notificatiemail zal ontvangen zodat de dossierbeheerder nog info van betrokkenen kan wijzigen indien nodig.

Wanneer ontvangt de niet indiener / HZR of bewoner een notificatiemail?

Alle actuele houders zakelijk recht houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter. (HZR) / bewoners van een entiteit ontvangen volgende kennisgevingsmail onder volgende voorwaarde:

Voorbeelden kennisgevingsmails in procedure kotlabel:

Voorbeelden kennisgevingsmails bewoner in procedure conformiteitsattest:

Voorbeelden kennisgevingsmails HZR in procedure conformiteitsattest:

De niet indiener / HZR of bewoner heeft ook toegang tot het dossier in het:

  • formulierenloket: de toegang is beperkt tot de dossiers waarvoor hij is gekoppeld in VLOK als HZR.  Daarom heeft hij geen toegang tot de aanvraag zelf en kan hij niet terug navigeren vanuit het dossier naar de aanvraag:

  • Mijn burgerprofiel

De status van het dossier wijzigt naar Afgerond

Bovenstaande komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:


Hoe beheert de burger zijn contactvoorkeuren in Mijn burgerprofiel?

Een niet aanvrager / HZR of bewoner kan pas een notificatiemail ontvangen als hij/zij een e-mailadres heeft opgegeven in de contactvoorkeuren op Mijn burgerprofiel:

  1. Navigeer naar Mijn burgerprofiel > Profiel > Contactvoorkeuren

  2. Kies of u het e-mailadres wil toevoegen voor alle dienstverleningen samen of dat u het adres wil toevoegen voor specifieke diensten: 'Kotlabel' en/of 'Conformiteitsattest'

  3. Voeg een nieuw e-mailadres toe of wijzig een bestaand adres.

  4. U ontvangt een e-mail om het nieuwe adres te bevestigen:

  5. Bevestig via de link