Hoe informeert VLOK de niet indiener / houder zakelijk recht (HZR)?

Een HZRkan als niet indiener onder bepaalde voorwaarden toch automatische communicatie ontvangen op twee manieren:

  1. In de aanvraag heeft de indiener de HZR houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter. opgegeven als vertegenwoordigde.

  2. De HZR heeft de aanvraag niet zelf ingediend, is niet opgegeven als vertegenwoordigde maar is door de dossierbeheerder (gemeente) in VLOK wel gekoppeld als een betrokkene met een actieve rol van HZR

De automatische communicatie is:

Om foutieve informatie te vermijden, zal VLOK de dossierbeheerder tijdens het aanmaken / weigeren van het kotlabel / conformiteitsattest in een tweede stap informeren wie de automatische notificatiemail zal ontvangen zodat de dossierbeheerder nog info van betrokkenen kan wijzigen indien nodig. Zie Hoe maak of weiger ik een kotlabel en eventueel het bewijsstuk 'Gemeentelijke criteria studentenhuisvesting'?

Wanneer ontvangt de niet indiener / HZR een notificatiemail?

Aanvraag kotlabel

Alle actuele houders zakelijk recht houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter. (HZR) van een entiteit ontvangen volgende kennisgevingsmail onder volgende voorwaarde:

  • de HZR is een natuurlijke persoon en geen rechtspersoon

  • de HZR is actief gekoppeld aan de entiteit in VLOK met een van de volgende rollen volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter

  • de HZR heeft een e-mailadres opgegeven in Mijn burgerprofiel > Profiel > Contactvoorkeuren

  • de HZR heeft de aanvraag kotlabel niet zelf ingediend in het formulierenloket. 

  • De HZR kan wel aanvrager zijn voor een aanvraag niet zelf ingediend als de indiener hen heeft opgegeven als vertegenwoordigde. Zie Aanvraag door een vertegenwoordiger van de houder zakelijk recht

  • op het moment dat de dossierbeheerder in VLOK een kotlabel aanmaakt of weigert in een deelprocedure die een eindstatus bereikt.

Voorbeelden:

De niet indiener / HZR heeft ook toegang tot het dossier in het:

  • formulierenloket: de toegang is beperkt tot de dossiers waarvoor hij is gekoppeld in VLOK als HZR.  Daarom heeft hij geen toegang tot de aanvraag zelf en kan hij niet terug navigeren vanuit het dossier naar de aanvraag:

  • Mijn burgerprofiel

De status van het dossier wijzigt naar Afgerond

Bovenstaande komt overeen met VLOK > Automatische communicatie:


Aanvraag conformiteitsattest

Nog te implementeren.

Hoe beheert de burger zijn contactvoorkeuren in Mijn burgerprofiel?

Een niet aanvrager / HZR kan pas een notificatiemail ontvangen als hij/zij een e-mailadres heeft opgegeven in de contactvoorkeuren op Mijn burgerprofiel:

  1. Navigeer naar Mijn burgerprofiel > Profiel > Contactvoorkeuren

  2. Kies of u het e-mailadres wil toevoegen voor alle dienstverleningen samen of dat u het adres wil toevoegen voor specifieke diensten: 'Kotlabel' en/of 'Conformiteitsattest'

  3. Voeg een nieuw e-mailadres toe of wijzig een bestaand adres.

  4. U ontvangt een e-mail om het nieuwe adres te bevestigen:

  5. Bevestig via de link