Hoe dient de klant een aanvraag in via het formulierenloket?
Een burger of rechtspersoon kan zelf of als vertegenwoordiger van een houder zakelijk recht houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter. (HZR houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter.) een aanvraag opstarten en opvolgen via 3 manieren:
-
Rechtstreeks via het formulierenloket van Wonen in Vlaanderen (burgers en ondernemingen)
-
Via Mijn burgerprofiel (burgers) > Aanvragen en dossiers
-
Via het e-loketondernemers (onderneming) > Zoek in het aanbod
Na indienen van de aanvraag ontvangt de indiener een automatische ontvangstbevestiging.
Aanvraag kotlabel
Zie Informatie voor verhuurders voor:
-
een overzicht van alle gemeenten waar u een kotlabel kunt aanvragen
-
instructiefilmpjes over hoe u een kotlabel kunt aanvragen:
Aanvraag conformiteitsattest (CA)
Zie de infopagina conformiteitsattest voor burgers voor:
-
instructiefilmpjes over hoe u een CA kunt aanvragen
Ontvangstbevestiging en creatie dossier
Na indienen van de aanvraag:
-
Kan de indiener in het formulierenloket navigeren naar het detail van het dossier:
Klik op Aanvraagformulier om uw aanvraag opnieuw te bekijken.
- In het burgerprofiel / E-loket ondernemers kan de indiener naar hetzelfde dossier navigeren via Aanvragen en dossiers:
-
In het overzicht Automatische communicatie in VLOK komt dit overeen met:
Vervolgstappen
-
Hoe kan een indiener zijn contactgegevens wijzigen en bijkomende info / documenten doorgeven?
-
Hoe kan een indiener het dossier opvolgen via automatische communicatie?
-
Hoe informeert VLOK de niet indiener / houder zakelijk recht (HZR)?
Wat als uw gemeente het aanvraagformulier nog niet digitaal aanbiedt via het formulierenloket?
Als uw gemeente een bepaald formulier niet aanbiedt, krijgt u volgende rode foutmelding bij het ingeven van het adres via dat formulier:
Doe de aanvraag rechtstreeks bij de gemeente zoals aangegeven op hun website.
Zie Welke formulieren zijn beschikbaar in welke gemeente?
Aanvraag door een vertegenwoordiger van de houder zakelijk recht (HZR)
Als u als indiener de HZR vertegenwoordigt, kunt u dit aanvinken in stap 1 van de aanvraag en de gegevens van de vertegenwoordigde ingeven.
-
De vertegenwoordiger zal alle communicatie ontvangen en kan alle acties uitvoeren zoals een aanvrager zonder vertegenwoordiging. Zie:
-
De vertegenwoordigde HZR:
-
heeft in de verschillende loketten toegang tot de dossiers van entiteiten Een entiteit is een deel van een pand. Er zijn 3 entiteitstypes: niet-woonfunctie (NWF), een niet-zelfstandige woning (NZW) en een zelfstandige woning (ZW). Zie voor uitgebreide definitie' Hoe voeg ik een nieuwe entiteit toe?' waar hij HZR van is. Hij heeft geen toegang tot de overkoepelende aanvraag omdat deze entiteiten kan bevatten waar hij geen HZR van is.
-
kan zelf geen acties uitvoeren in het formulierenloket
-
zal onder bepaalde voorwaarden notificatiemails ontvangen voor zover ze een e-mailadres hebben opgegeven in Mijn burgerprofiel. Zie Hoe informeert VLOK de niet indiener / houder zakelijk recht (HZR)?
-