Hoe actualiseer ik de gegevens van een persoon via het rijksregister of het KBO?

U kunt de bestaande persoonsgegevens updaten met de meest recente gegevens uit het rijksregister of het KBO. Dit is enkel mogelijk indien het rijksregisternummer of KBO nummer is ingevuld.

Rechten - welke rollen?

Stappen om de gegevens te actualiseren via het rijksregister

  1. Klik op de naam van de (rechts)persoon die u wilt actualiseren.

  2. Klik op Actualiseer via

Welke data kan ik wijzigen?

Als de persoon een unieke identificator heeft, kunt u data uit de authentieke bron niet manueel wijzigen.

Data die niet beschikbaar zijn in de authentieke bron (veld is leeg) of als de data niet uit de authentieke bron komt zoals het E-mail adres of telefoonnummer kunt u wel manueel wijzigen.

Adressen uit het RR/KBO?

Een domicilieadres is altijd verplicht.

  • Indien het RR een Belgisch adres doorgeeft, vult VLOK het adres automatisch in bij het domicilieadres.

  • Indien er geen Belgisch adres gevonden wordt, moet u manueel het domicilieadres aanvullen.

  • Indien er een buitenlands adres gevonden wordt, toont VLOK het adres zodat u het kunt  kopiëren naar het domicilieadres of correspondentieadres. VLOK kan het zelf niet automatisch invullen omdat het buitenlands adres vaak niet gestructureerd is zodat VLOK niet welke data in welk adresveld thuishoort.

Ter referentie de mogelijke adressen in het RR.

Hoe gaat VLOK om met nieuwe of geannuleerde RR/KBO nummers?

Als het rijksregister aangeeft dat een persoon een nieuw rijksregisternummer heeft gekregen, past VLOK automatisch de gegevens aan als volgt:

  • Het oude INSZ bestaat niet in VLOK:

    • het nieuwe INSZ is reeds gekend in VLOK: VLOK selecteert deze persoon en actualiseert

    • het nieuwe INSZ is nog niet gekend in VLOK:VLOK haalt de nieuwe persoon op uit het KSZ op basis van zijn nieuwe INSZ

  • Het oude INSZ bestaat reeds in VLOK:

    • het nieuwe INSZ is reeds gekend in VLOK:

      • VLOK gaat verder met de actie door het nieuwe INSZ te gebruiken (de gegevens van het nieuwe INSZ worden geactualiseerd).  Uitz. - bij actualiseer op persoon-detail behoudt VLOK het oude nummer omdat de VLOK helpdesk later de personen met het oude en het nieuwe manueel zal samenvoegen.

      • Waarschuwing: Deze persoon heeft een nieuw rijksregisternummer (oud: XXXXXXXXXXX | nieuw: XXXXXXXXXXX). Om de actie te voltooien, selecteert VLOK automatisch het nieuwe rijksregisternummer. De Vlok helpdesk zal nadien de beide rijksregisternummers samenvoegen.

      • Automatische mail naar VLOK mailbox met de foutcode van Magda + de link van de pagina in VLOK van waar de actie geïnitieerd werd.

    • het nieuwe INSZ is nog niet gekend in VLOK: VLOK vervangt het vorige INSZ met het nieuwe + actualiseer op basis van het nieuwe INSZ

Als het rijksregister of het KBO aangeeft dat een nummer is geannuleerd, zet VLOK de betreffende (rechts)persoon automatisch op inactief en maakt volgende kennisgevingstaken toegekend aan:

Als een gebruiker werkt voor een werkgebied met meerdere lokale besturen is het onduidelijk vanuit welk lokaal bestuur VLOK volgende taken aanmaakt:

  • taak 185 nieuw domicilieadres voor bewoner (Wonen)

  • taak 435 nieuw domicilieadres voor bewoner in procedure (gemeente)

  • taak 297 controleer inactieve persoon (WI)

  • taak 198 controleer inactieve contactpersoon (Wonen)

  • taak 197 controleer inactieve persoon (Wonen)

  • taak 436 controleer inactieve persoon (gemeente)

Als de gemeentecontext onduidelijk is, zal VLOK de taak beschouwen als aangemaakt door de dummy organisatie "werkgebied".  Dit betekent dat deze taken niet zichtbaar zullen zijn via Mijn verstuurde taken.

VLOK maakt deze taken aan bij: