Rapporten beheren

Hoe wijzig ik de rapportrechten?

De toepassingsbeheerder kan de toegang tot rapporten beheren voor zijn organisatie.

  1. Klik via uw naam rechtsboven op Mijn organisaties, klik op de gewenste gemeente en Beheer rapporten.

  2. U ziet alle rapporten waarvoor u van de toepassingsbeheerder van Wonen in Vlaanderen de rechten hebt gekregen om ze te beheren.  Zie voor een overzicht van alle rapporten en beschikbaarheid Welke rapporten kan ik bekijken?

  3. Klik op het gewenste rapport om de rechten te beheren.

    • U kent rechten toekennen door een rol of specifieke gebruiker te selecteren.

    • U kunt rechten verwijderen door te klikken op X naast de rol of specifieke gebruiker

    • Klik op het opslaan icoon

Standaard hebben de dossierbeheerder en toepassingsbeheerder van de gemeente rechten.  Als u niets wijzigt zijn dit dus de enige rollen die alle rapporten kunnen bekijken.

Wijzigingen sinds release werkgebied lokale besturen op 12 juni 2023

Hoe werken de rapportrechten na het aanzetten werkgebied?

Nieuwe werkwijze

  • Als u voor minstens één lokaal bestuur binnen het werkgebied rechten hebt om een rapport te bekijken, kunt u het rapport openen ook al hebt u niet voldoende rechten binnen een ander lokaal bestuur.

  • U kunt wel enkel de gegevens bekijken van de lokale besturen waar u rechten voor heeft. Zie Werkgebied lokale besturen

Vroeger kon u enkel de rapporten openen waarvoor u voldoende rechten had via het aangemelde lokale bestuur.  Binnen het rapport kon u  wel data bekijken van alle lokale besturen  waarvoor u minstens één rol had ook al had deze rol geen recht om het rapport te bekijken.

Mogelijke actie vereist. Als toepassingsbeheerder kunt u rapportrechten aanpassen zodat al uw gewenste gebruikers de data van uw lokaal bestuur kunnen bekijken.  Zie Rapporten beheren.

Voorbeeld

  • Een gebruiker heeft lezer rechten voor gemeente A en lezer en dossierbeheerdersrechten voor gemeente B.

  • De toepassingsbeheerders van gemeente A en B stellen het rapport enkel open voor dossierbeheerders.

  • Situatie vóór openstellen werkgebied:

    • als de gebruiker aanmeldt voor A kan hij het rapport niet openen

    • als de gebruiker aanmeldt voor B kan hij het rapport openen en zowel de data van A als B bekijken

  • Situatie na openstellen werkgebied:

    • de gebruiker meldt altijd aan voor het volledige werkgebied

    • hij kan het rapport openen maar zal enkel de data zien van B.

    • als hij ook de gegevens van A wil zien moet de toepassingsbeheerder van A de rapportrechten uitbreiden met de rol lezer.

Zie voor meer info Intergemeentelijke samenwerking (IGS) en werkgebied lokale besturen