Hoe registreert de gemeente een melding woningkwaliteit?
Rechten - welke rollen?
dossierbeheerder (gemeente)
Flow procedure OO / waarschuwingsprocedure
Keuze gemeente bij opstarten procedure via melding?
Als de gemeente een melding woningkwaliteit krijgt, levert ze een ontvangstbewijs af en kan ze zelf kiezen tussen:
Een melding is een verzoek indien volgende 3 criteria samen vervuld zijn:
-
Door iemand die een belang heeft
-
Gemotiveerd
-
Ofwel aangetekend (zending of e-mail) ofwel schriftelijk tegen ontvangstbewijs
Wonen in Vlaanderen interpreteert het verzoek ruim en raadt aan waar mogelijk de procedure op te starten via verzoek.
Afhankelijk van de gekozen melding, maakt VLOK:
- de procedure OO, waarschuwingsprocedure mogelijk
- voor meldingen via de burgemeester of via belanghebbende
- VLOK zal een procedure OO automatisch wijzigen in een waarschuwingsprocedure als de gemeente binnen de maand een onderzoek uitvoert en een hersteltermijn toekent.
- De gemeente krijgt tot een maand na het verzoek de tijd om het onderzoek in VLOK in te geven en de hersteltermijn toe te kennen.
- de waarschuwingsprocedure voor een andere melding omdat ze niet voldoet aan de vormvereisten van een verzoek.
Verder verloop waarschuwingsprocedure (herstelfase):
-
Als uit het initiële onderzoek blijkt dat:
-
een woning conform is, kunt u een CA Wie een woning in Vlaanderen verhuurt, moet ervoor zorgen dat deze volledig in orde is en voldoet aan bepaalde normen. Het conformiteitsattest (CA) is een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat uw woning aan de woningkwaliteitsnormen voldoet. In sommige gevallen kan ook Wonen in Vlaanderen een conformiteitsattest afleveren. Om na te gaan of een woning conform, veilig en gezond is, voert een woningcontroleur van de gemeente of van Wonen in Vlaanderen een conformiteitsonderzoek uit. Hij controleert de woning aan de hand van een technisch verslag.De woning krijgt een conformiteitsattest als ze niet ongeschikt of onbewoonbaar is en voldoende rookmelders heeft. aanmaken door een nieuwe procedure CA op te starten op basis van het onderzoek. Zie Hoe start ik een procedure CA op basis van een eerder onderzoek?
-
een woning niet conform is, kent u binnen 30 dagen na opstart een hersteltermijn toe
-
-
U maakt u een CA binnen de waarschuwingsprocedure als:
-
u voor het einde hersteltermijn een melding herstel ontvangt die u registreert ten laatste binnen de 7 dagen na het einde hersteltermijn Zie Hoe ken ik een hersteltermijn toe?
-
uit een hercontroleonderzoek binnen de 105 dagen na de melding blijkt dat de woning conform is.
-
Wat als u de termijnen niet respecteert of de woning niet tijdig is hersteld?
- VLOK voorziet voldoende tijd (termijn + 7 dagen) om tijdig uitgevoerde acties alsnog in VLOK in te geven na het verstrijken van de termijn.
- Voor meldingen via de burgemeester of via belanghebbende wijzigt VLOK automatisch de waarschuwingsprocedure naar een procedure OO.
- Voor een andere melding:
- Wijzigt VLOK de procedure niet automatisch in een procedure OO omdat deze melding niet geldt als een verzoek.
- De gemeente kan bij niet conforme entiteiten Een entiteit is een deel van een pand. Er zijn 3 entiteitstypes: niet-woonfunctie (NWF), een niet-zelfstandige woning (NZW) en een zelfstandige woning (ZW). Zie voor uitgebreide definitie' Hoe voeg ik een nieuwe entiteit toe?' eventueel wel zelf de waarschuwingsprocedure omvormen naar een procedure initiatief burgemeester. Zie Hoe zet ik een waarschuwingsprocedure opgestart via informele melding verder als een procedure OO op initiatief van de burgemeester?
- Zonder tijdige actie van de gemeente zal VLOK de procedure afsluiten met als reden melding zonder gevolg. Zie Wanneer sluit VLOK procedures af?
Stappen om het verzoek of de melding te registreren
-
Navigeer naar het actieve pand Elk bebouwd onroerend goed dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat (= gebouwen die als 1 geheel beschouwd kunnen worden), met uitzondering van bedrijfsruimten. Een pand kan één of meerdere zelfstandige en/of niet-zelfstandige entiteiten bevatten met of zonder woonfunctie. waarop u de procedure wilt opstarten. Maak het pand aan indien nog niet in VLOK. Zie Voorbereiding vooraleer u een procedure opstart
-
Klik op de actie Procedure OO/WP starten: Via melding op Pand > Procedures via en doorloop de wizard met volgende stappen:
-
Kies één van de drie mogelijkheden:
- ofwel start u een procedure OO op als melding via de burgemeester of een van zijn diensten.
- ofwel start u een procedure OO op basis van een melding via een belanghebbende.
-
ofwel start u de waarschuwingsprocedure op basis van een melding door om het even wie.
Vul de datum in van het verzoek of de melding. Dit is de datum waarop de gemeente het verzoek of de melding heeft ontvangen. Deze datum is tevens de datum opstart procedure.
-
Voor optie 2 en 3 kunt u in stap 2 en/of 3 aangeven wie de verzoeker is.
-
Ofwel kiest u in stap 2 één of meerdere betrokkenen die reeds gekoppeld zijn aan het pand of de entiteiten van het pand
-
-
- Ofwel, als de betrokkene nog niet is gekoppeld aan het goed, kunt u in stap 3 ze onmiddellijk aanmaken en koppelen als verzoeker vanuit de registratiewizard. Indien het om een bewoner of HZR houder(s) zakelijk recht. Volgende rollen beschouwt VLOK als een houder zakelijk recht: volle eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder, erfpachter. gaat moet u de verzoeker nog koppelen als een betrokkene op het goed. Zie Hoe voeg ik een betrokkene toe op een entiteit?
- Selecteer de manier van kennisgeving.
-
Geef aan over welk type woning het verzoek gaat. Selecteer een mogelijkheid op basis van de informatie die u heeft op het moment van registreren.
TIP - Idealiter hebt u reeds de entiteiten gekoppeld aan het pand zodat u ze hier kan selecteren. Op die manier koppelt VLOK de entiteiten ook automatisch aan de procedure.
-
Selecteer de risico’s door een categorie te selecteren. VLOK voegt ze onderaan toe. U kunt meerdere risico’s opgeven en terug verwijderen via x.
-
Laad optioneel het verzoek of de melding op door het pdf bestand te selecteren. VLOK hernoemt het document met de referte van de hoofdprocedure en het documenttype DT001 verzoek OO of DT175 melding woningkwaliteiten en koppelt het aan de aan te maken procedure. Klik op Voltooien
- Maak een ontvangstmelding en laad optioneel bijkomende documenten op in de hoofdprocedure via vanop Pand > Procedures (OO) > Detail of Verzoek
- In een procedure OO kunt u later nog:
- Het verzoek/de melding beheren
-
Het verzoek afwijzen
-
Entiteiten koppelen of ontkoppelen in de procedure
Zie Hoe beheer ik het verzoek in een hoofdprocedure?
Zie Hoe wijs ik een verzoek af of zet ik een procedure stop?
Zie Hoe beheer ik de gekoppelde entiteiten in een hoofdprocedure?
Gevolgen:
-
VLOK maakt een nieuwe hoofdprocedure op Pand > Procedures . Het veld procedure-info geeft aan over welk soort procedure het gaat:
- Een waarschuwingsprocedure
- Een procedure OO
- Een procedure OO die u nog kunt wijzigen in een waarschuwingsprocedure
De procedure-info zal automatisch wijzigen indien de termijnen niet zijn gerespecteerd. Zie Wanneer en hoe wijzigt VLOK een waarschuwingsprocedure automatisch in een procedure OO?
Klik op de referte om de nieuwe hoofdprocedure te openen.
-
Werklijst
-
VLOK sluit: taak 152 start procedure OO LB toegekend aan dossierbeheerder (gemeente)
- Bij een procedure OO maakt VLOK twee taken voor het verwerken van het verzoek en het opvolgen van de termijn toegekend aan dossierbeheerder (gemeente)
-
taak 1 termijn burgemeester
-
taak 2 verwerk verzoek OO
- Bij een waarschuwingsperiode maakt VLOK twee taken:
taak 405 toekennen hersteltermijn toegekend aan de dossierbeheerder (gemeente)
Het is niet nodig om manueel een onderzoek aan te vragen. VLOK maakt automatisch taak 406 vooronderzoek WStoegekend aan de woningcontroleur (gemeente). Zolang deze taak openstaat, kunt u geen ander onderzoek aanvragen in de procedure.
-
- Herstelvordering
Als een herstelvordering op het pand rust, sloot VLOK voor de release van 27/11/23 na opstart van procedure op basis van een melding deze onmiddellijk af en maakte geen taken omdat u geen CA kon afleveren. De afsluitinfo was Melding met herstelvordering.
Na de release van 27/11/23 sluit VLOK niet langer de procedure af en maakt wel taken aan. U kunt nog steeds geen CA aanmaken maar dit wordt nu vermeden in de actie CA maken.
Welke documenten kan ik nog aanmaken / opladen die te maken hebben met het verzoek?
Vanop de hoofdprocedure Pand > Procedures (OO) > Detail / verzoek kunt u volgende documenten via aanmaken en/of opladen.
Aanmaken of opladen
DT002 ontvangstmelding klacht |
DT003 ontvankelijkheid klacht |
DT004afwijzing verzoek/stopzetting procedure |
DT005 kennisgeving mlelding |
Opladen
DT001 verzoek OO |
DT125 schema pand |
DT126 schema entiteit |
DT127 attest brandweer |
DT128 attest gas |
DT129 attest elektriciteit |