Hoe registreert de gemeente een melding woningkwaliteit?

 

Rechten - welke rollen?

dossierbeheerder (gemeente)

Flow procedure OO / waarschuwingsprocedure

Keuze gemeente bij opstarten procedure via melding?

Als de gemeente een melding woningkwaliteit krijgt, levert ze een ontvangstbewijs af en kan ze zelf kiezen tussen:

Een melding is een verzoek indien volgende 3 criteria samen vervuld zijn:

  1. Door iemand die een belang heeft

  2. Gemotiveerd

  3. Ofwel aangetekend (zending of e-mail) ofwel schriftelijk tegen ontvangstbewijs

Wonen in Vlaanderen interpreteert het verzoek ruim en raadt aan waar mogelijk de procedure op te starten via verzoek.

Afhankelijk van de gekozen melding, maakt VLOK:

  • de procedure OO, waarschuwingsprocedure mogelijk
    • voor meldingen via de burgemeester of via belanghebbende
    • VLOK zal een procedure OO automatisch wijzigen in een waarschuwingsprocedure als de gemeente binnen de maand een onderzoek uitvoert en een hersteltermijn toekent.   
    • De gemeente krijgt tot een maand na het verzoek de tijd om het onderzoek in VLOK in te geven en de hersteltermijn toe te kennen.
  • de waarschuwingsprocedure voor een andere melding omdat ze niet voldoet aan de vormvereisten van een verzoek.

Verder verloop waarschuwingsprocedure (herstelfase):

Wat als u de termijnen niet respecteert of de woning niet tijdig is hersteld?

Stappen om het verzoek of de melding te registreren

  1. Navigeer naar het actieve pand Elk bebouwd onroerend goed dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat (= gebouwen die als 1 geheel beschouwd kunnen worden), met uitzondering van bedrijfsruimten. Een pand kan één of meerdere zelfstandige en/of niet-zelfstandige entiteiten bevatten met of zonder woonfunctie. waarop u de procedure wilt opstarten. Maak het pand aan indien nog niet in VLOK. Zie Voorbereiding vooraleer u een procedure opstart

  2. Klik op de actie Procedure OO/WP starten: Via melding op Pand > Procedures via en doorloop de wizard met volgende stappen:

    1. Kies één van de drie mogelijkheden:

      1. ofwel start u een procedure OO op als melding via de burgemeester of een van zijn diensten.
      2. ofwel start u een procedure OO op basis van een melding via een belanghebbende
      3. ofwel start u de waarschuwingsprocedure op basis van een melding door om het even wie.

      Vul de datum in van het verzoek of de melding. Dit is de datum waarop de gemeente het verzoek of de melding heeft ontvangen. Deze datum is tevens de datum opstart procedure.

    2. Voor optie 2 en 3 kunt u in stap 2 en/of 3 aangeven wie de verzoeker is.

      • Ofwel kiest u in stap 2 één of meerdere betrokkenen die reeds gekoppeld zijn aan het pand of de entiteiten van het pand

    3. Selecteer de manier van kennisgeving.
    4. Geef aan over welk type woning het verzoek gaat. Selecteer een mogelijkheid op basis van de informatie die u heeft op het moment van registreren.

      TIP - Idealiter hebt u reeds de entiteiten gekoppeld aan het pand zodat u ze hier kan selecteren. Op die manier koppelt VLOK de entiteiten ook automatisch aan de procedure.

    5. Selecteer de risico’s door een categorie te selecteren. VLOK voegt ze onderaan toe. U kunt meerdere risico’s opgeven en terug verwijderen via x.  

    6. Laad optioneel het verzoek of de melding op door het pdf bestand te selecteren. VLOK hernoemt het document met de referte van de hoofdprocedure en het documenttype DT001 verzoek OO of DT175 melding woningkwaliteiten en koppelt het aan de aan te maken procedure. Klik op Voltooien

  3. Maak een ontvangstmelding en laad optioneel bijkomende documenten op in de hoofdprocedure via    vanop Pand > Procedures (OO) > Detail of Verzoek
  4. In een procedure OO kunt u later nog:

Gevolgen:

  • VLOK maakt een nieuwe hoofdprocedure op Pand > Procedures . Het veld procedure-info geeft aan over welk soort procedure het gaat:

    • Een waarschuwingsprocedure
    • Een procedure OO
    • Een procedure OO die u nog kunt wijzigen in een waarschuwingsprocedure

    De procedure-info zal automatisch wijzigen indien de termijnen niet zijn gerespecteerd. Zie Wanneer en hoe wijzigt VLOK een waarschuwingsprocedure automatisch in een procedure OO?

    Klik op de referte om de nieuwe hoofdprocedure te openen.  

  • Werklijst

    • VLOK sluit: taak 152 start procedure OO LB toegekend aan dossierbeheerder (gemeente)

    • Bij een procedure OO maakt VLOK twee taken voor het verwerken van het verzoek en het opvolgen van de termijn toegekend aan dossierbeheerder (gemeente)   
      • taak 1 termijn burgemeester

      • taak 2 verwerk verzoek OO 

    • Bij een waarschuwingsperiode maakt VLOK twee taken:
      • taak 405 toekennen hersteltermijn toegekend aan de dossierbeheerder (gemeente)

      • Het is niet nodig om manueel een onderzoek aan te vragen. VLOK maakt automatisch taak 406 vooronderzoek WStoegekend aan de woningcontroleur (gemeente).  Zolang deze taak openstaat, kunt u geen ander onderzoek aanvragen in de procedure.

  • Herstelvordering
  • Als een herstelvordering op het pand rust, sloot VLOK voor de release van 27/11/23 na opstart van procedure op basis van een melding deze onmiddellijk af en maakte geen taken omdat u geen CA kon afleveren. De afsluitinfo was Melding met herstelvordering.

    Na de release van 27/11/23 sluit VLOK niet langer de procedure af en maakt wel taken aan. U kunt nog steeds geen CA aanmaken maar dit wordt nu vermeden in de actie CA maken.

Welke documenten kan ik nog aanmaken / opladen die te maken hebben met het verzoek?

Vanop de hoofdprocedure Pand > Procedures (OO) > Detail / verzoek kunt u volgende documenten via   Koppelingspictogram voor conceptenaanmaken en/of opladen.

Aanmaken of opladen

DT002 ontvangstmelding klacht

DT003 ontvankelijkheid klacht

DT004afwijzing verzoek/stopzetting procedure

DT005 kennisgeving mlelding

Opladen

DT001 verzoek OO

DT125 schema pand

DT126 schema entiteit

DT127 attest brandweer

DT128 attest gas

DT129 attest elektriciteit