Flow conformiteitsonderzoek: van ingave tot afdrukken verslagen

Hoe weet ik dat ik een onderzoek moet uitvoeren?

Telkens iemand een onderzoek aanvraagt, maakt VLOK een taak voor een woningcontroleur.  De taakbeheerder van uw organisatie kan taken aan u persoonlijk toewijzen.

Zie  Hoe weet ik of en wanneer ik een nieuwe taak heb?

Voorbereiding

  1. Vooraleer u een onderzoek ingeeft in VLOK is het aangeraden om op voorhand de structuur van de goederen in te geven en de betrokkenen te koppelen. Dit kan eventueel door de dossierbeheerder van uw organisatie.

  2. Plan het onderzoek in.

  3. Maak de overzichtsfiche onderzoek en druk af zodat u alle benodigde info voor het onderzoek heeft.

  4. Voer het onderzoek ter plaatse uit en maak notities.  U kunt eventueel VLOK ter plaatse gebruiken op een tablet met een mobiele verbinding. Voorlopig is het enkel mogelijk om de webapplicatie te openen via de browser.  In fase 2 is het de bedoeling om VLOK te optimaliseren voor gebruik op mobiele toestellen.

Drie statussen

Een onderzoek heeft drie mogelijke statussen:

In opmaak

Gevalideerd

Ondertekend

Opmerking  Fout (blokkerend)

Ingeven en aanmaken verslagen

Na de voorbereiding doorloopt u volgende stappen om het onderzoek in te geven en de verslagen aan te maken:

  1. Voeg het onderzoek toe (basisgegevens). De initiële status van het onderzoek is In opmaak

  2. Koppel indien nodig de reeds aangemaakte eniteiten en gemeenschappelijke ruimten

  3. Wijzigingen aan de basisinformatie van een goed in het onderzoek wordt gesynchroniseerd met het goed zelf.

  4. Quoteer de gebreken

  5. Voeg foto’s toe en tag ze

  6. Valideer het onderzoek  nadat u het volledige onderzoek hebt ingevuld. 

  7. Na een positieve validatie:

    • Berekent VLOK de resultaten 

    • De basisinformatie van de goederen wordt verankerd in het onderzoek. Wijzigingen synchroniseren niet langer met de goederen zelf.

    • Wijzigt de status naar Gevalideerd.

    • Van zodra u iets aanpast,  wijzigt de status terug naar In opmaak en verwijdert VLOK eventuele verslagen. U moet opnieuw valideren.

  8. Maak de verslagen aan

  9. De structuur en inhoud van de verslagen zijn door de wetgever vastgelegd.  Daarom kan de woningcontroleur de verslagen niet wijzigen via de documentmodule.  Eventuele wijzigingen zijn wel mogelijk door voorgaande stappen te herhalen.

  10. Onderteken het onderzoek.

  11. Grote onderzoeken (> 50 entiteiten Een entiteit is een deel van een pand. Er zijn 3 entiteitstypes: niet-woonfunctie (NWF), een niet-zelfstandige woning (NZW) en een zelfstandige woning (ZW). Zie voor uitgebreide definitie' Hoe voeg ik een nieuwe entiteit toe?') ondertekent u per 25 verslagen.

    De status wijzigt naar Getekend  Op dit moment kunt u het onderzoek niet langer aanpassen tenzij na overleg met de leidinggevende iemand het onderzoek heropent.  

    Na heropening wijzigt de status terug naar In opmaak en verwijdert VLOK eventuele verslagen. U moet opnieuw valideren.

  12. Druk de verslagen af. 

Specifieke flow voor een onderzoek gerechtelijke procedure

Extra info