Hoe start ik een procedure CA eerste aanleg of bezwaar tegen afgifte WP/weigering/stilzitten?

Gebruik deze procedure als u een CA Wie een woning in Vlaanderen verhuurt, moet ervoor zorgen dat deze volledig in orde is en voldoet aan bepaalde normen. Het conformiteitsattest (CA) is een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat uw woning aan de woningkwaliteitsnormen voldoet. In sommige gevallen kan ook Wonen in Vlaanderen een conformiteitsattest afleveren. Om na te gaan of een woning conform, veilig en gezond is, voert een woningcontroleur van de gemeente of van Wonen in Vlaanderen een conformiteitsonderzoek uit. Hij controleert de woning aan de hand van een technisch verslag.De woning krijgt een conformiteitsattest als ze niet ongeschikt of onbewoonbaar is en voldoende rookmelders heeft. moet maken op basis van een aanvraag van een belanghebbende.  In de procedure kunt u een onderzoek aanvragen aan de woningcontroleur van uw organisatie of een bestaand onderzoek koppelen. U maakt het CA op basis van dit nieuw uit te voeren onderzoek.

Een CA op basis van een onderzoek in de waarschuwingsprocedure of een procedure OO maakt u rechtstreeks vanuit de procedure OO.  Zie De waarschuwingsprocedure

Een CA op basis van een bestaand onderzoek niet in een procedure OO, maakt u via de actie Via eigen Initiatief na eerder onderzoek. Zie Hoe start ik een procedure CA op basis van een eerder onderzoek?

Rechten - welke rollen?

  • dossierbeheerder (gemeente)  start de procedure:

    • CA eerste aanleg

  • dossierbeheerder woningkwaliteit (Wonen)  start de procedure:

    • CA bezwaar

Alle info over het koppelen van een aanvraag uit het formulierenloket is enkel van toepassing op CA eerste aanleg omdat digitale aanvragen CA bezwaar (nog) niet mogelijk zijn.

Sinds de release van 11/22 is het mogelijk om een CA procedure op te starten zelfs indien er een herstelvordering van WI De Vlaamse Wooninspectie is onderdeel van de dienst Handhaving van het agentschap Wonen in Vlaanderen. De Vlaamse wooninspectie zorgt voor de strafrechtelijke handhaving van de woningkwaliteit. Zij treedt op tegen het verhuren van woningen met ernstige kwaliteitsproblemen, rekening houdend met vastgestelde prioriteiten. aanwezig is op entiteiten Een entiteit is een deel van een pand. Er zijn 3 entiteitstypes: niet-woonfunctie (NWF), een niet-zelfstandige woning (NZW) en een zelfstandige woning (ZW). Zie voor uitgebreide definitie' Hoe voeg ik een nieuwe entiteit toe?' van het pand Elk bebouwd onroerend goed dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat (= gebouwen die als 1 geheel beschouwd kunnen worden), met uitzondering van bedrijfsruimten. Een pand kan één of meerdere zelfstandige en/of niet-zelfstandige entiteiten bevatten met of zonder woonfunctie..

Opstarten procedure CA eerste aanleg

Stappen voor het opstarten procedure CA eerste aanleg

  1. Navigeer naar het actieve pand waarop u de procedure wilt opstarten. Maak het pand aan indien nog niet in VLOK. Zie Voorbereiding vooraleer u een procedure opstart

  2. Klik op de actie Procedure CA starten: Via eerste aanleg via   op Pand > Procedures

  3. VLOK opent een wizard met volgende stappen:

    1. Stap 1: duid aan hoe u de aanvraag hebt ontvangen:
      1. Ofwel selecteer de aanvraag ontvangen via het formulierenloket.

        • VLOK toont alle nieuwe aanvragen aan het lokaal bestuur die nog niet zijn gekoppeld in een procedure.

        • Indien een aanvraag is geopend aan de linkerkant die in aanmerking komt, selecteert VLOK deze automatisch.

        • VLOK neemt automatisch de datum en reden aanvraag over uit het formulierenloket

        Om te vermijden dat u een verkeerde aanvraag koppelt in een verkeerde procedure, checkt VLOK een aantal zaken en informeert u over mogelijke inconsistenties.

      2. Ofwel vul de datum aanvraag in, indien ontvangen via een andere weg dan het formulierenloket.

    2. Stap 2: selecteer een aanvrager

      • Indien de aanvraag is ontvangen via het formulierenloket, selecteert VLOK automatisch de indiener gekoppeld aan de aanvraag.  In het geval van wettelijke vertegenwoordiging is dit niet de indiener maar de vertegenwoordigde.

        Indien de aanvrager nog geen rol heeft op een entiteit, vermeldt VLOK 'Geen rol' in de kolom Rollen en zal VLOK de gegevens van de aanvrager ophalen via MAGDA.

      • Indien de aanvraag ontvangen via een andere weg, kan u zelf één of meerdere aanvragers selecteren.  

        Afhankelijk van de reden toont VLOK een lijst van:

      • Het is sinds september 2025 niet langer verplicht om van bij de opstart een aanvrager te selecteren. U kunt deze later toevoegen via de tab 'Aanvraag' in de procedure. Het is ook mogelijk om meerdere aanvragers te koppelen per procedure. Zie Hoe (ont)koppel ik de aanvragen / aanvragers / vertegenwoordigers?

      1. Stap 3: koppel vertegenwoordiger

        • Indien de aanvraag is ontvangen via het formulierenloket:

          • als de aanvraag een wettelijke vertegenwoordiging bevat, selecteert VLOK automatisch de vertegenwoordiger uit de aanvraag. Geef verplicht de rol op.

          • Indien de aanvraag geen wettelijke vertegenwoordiging bevat, slaat VLOK stap 3 over.

        • Indien de aanvraag is ontvangen via een andere weg, kan u zelf een vertegenwoordiger toevoegen door een rol te selecteren.  Koppel een bestaande persoon in VLOK of maak een nieuwe aan als vertegenwoordiger van de aanvrager. De werkwijze is dezelfde als bij het toevoegen van een betrokkene. Zie Hoe voeg ik een betrokkene toe op een pand of entiteit? 

      2. Stap 4: koppel entiteiten

        Het is niet langer verplicht om van bij de opstart minstens één entiteit te koppelen.

      3. Stap 5: context informatie over de te koppelen entiteiten

        In deze stap informeert VLOK u over al gekende informatie in VLOK voor de geselecteerde entiteiten zodat u dubbel werk vermijdt en duidelijk is waarom u een CA niet kan afleveren. Deze stap is dezelfde zowel voor aanvragen uit het formulierenloket als via andere weg.

      4. Stap 6: Meegestuurde documenten

        Geef optioneel aan welke documenten bij de aanvraag zitten en klik op Voltooien. Deze stap is dezelfde zowel voor aanvragen uit het formulierenloket als via andere weg.

  4. Ontvangstmelding

    • Indien de aanvraag is ontvangen via het formulierenloket, heeft het loket al automatisch een ontvangstmelding verstuurd. Zie Ontvangstbevestiging en creatie dossier

    • Indien een aanvraag via een Andere weg: Maak een ontvangstmelding en laad optioneel bijkomende documenten op in de procedure via    vanop Pand > Procedures (CA) > Detail of Verzoek

Gevolgen opstarten procedure CA eerste aanleg:

  • VLOK maakt een nieuwe hoofdprocedure op Pand > Procedures. Klik op de referte om de nieuwe hoofdprocedure te openen

    • De startdatum wordt pas ingevuld nadat de aanvraag volledig is.

    • Elke geselecteerde entiteit krijg een deelprocedure met status Te beoordelen

  • VLOK maakt een aanvraag met de gegevens uit de digitale aanvraag uit het formulierenloket of met de opgegeven gegevens uit de wizard. De datum volledigheid is nog leeg.

    Indien een aanvraag gekoppeld uit het formulierenloket:

    VLOK:

    •  koppelt de aanvraag uit het loket, de aanvrager en eventuele vertegenwoordiger in de tab Aanvraag in de procedure

    • de status van de aanvraag wijzigt naar Procedure gestart

    Het formulierenloket / e-loket ondernemers / burgerprofiel:

    • wijzigt de status van de aanvraag naar In behandeling

    • verstuurt geen kennisgevingsmail naar de aanvrager of de vertegenwoordiger

    Zie voor de volledige flow: Hoe kan een indiener het dossier opvolgen via automatische communicatie?

  • VLOK maakt op de werklijst:

    • Taak 59 Verwerk aanvraag CA toegekend aan dossierbeheerder (gemeente)  
    • Afhankelijk van de geselecteerde entiteiten:

      • toegekend aan dossierbeheerder woningkwaliteit (Wonen)
        • Taak 500 nieuwe procedure CA gestartindien minstens 1 entiteit in een andere lopende procedure CA
          • gestart door Wonen in Vlaanderen

          • de deelprocedures hebben nog geen eindstatus

        • Taak 501 nieuwe procedure CA gestart (lopende procedure OO) indien:

          • voor minstens 1 entiteit een advies is verstuurd in een procedure OO

          • en de deelprocedure is nog niet afgerond (nog geen beslissing).

        • Taak 503 procedure CA gestart door gemeente indien minstens 1 entiteit gekoppeld in de beroepsprocedure waar nog een taak 470 start procedure CA na conform beroep voor open staat
      • toegekend aan dossierbeheerder beroepsprocedure (Wonen)
        • Taak 502 procedure CA gestart tijdens beroep toegekend aan indien:
          • minstens 1 entiteit in een beroep van een beroepsschrift (ontvankelijk of ontvankelijkheid te beoordelen)
          • EN de beroepsprocedure is nog lopende (status verschillend van Gesloten, Kennisgeving MB verstuur of MB betekend)

Opstarten van een procedure CA bezwaar tegen afgifte WP/weigering/stilzitten

Stappen voor het opstarten procedure CA bezwaar tegen afgifte WP/weigering/stilzitten

  1. Navigeer naar het actieve pand waarop u de procedure wilt opstarten. Maak het pand aan indien nog niet in VLOK. Zie Voorbereiding vooraleer u een procedure opstart

  2. Klik op de actie Procedure CA starten: Via eerste aanleg of Via bezwaar ... via   op Pand > Procedures en doorloop de wizard met volgende stappen:

    1. Vul de basisinformatie in:

      • Mogelijke reden bezwaar:

        • Weigering burgemeester + Datum aanvraag eerste aanleg + Datum weigering eerste aanleg

        • Stilzitten burgemeester + Datum aanvraag eerste aanleg

        • Afgifte CA in de waarschuwingsprocedure + Datum ontvangst CA

    2. Selecteer minstens één entiteit voor dewelke het CA wordt gevraagd. 

      VLOK toont een lijst met:

      • Alle actieve zelfstandige en niet-zelfstandige woningen
      • VLOK informeert nu reeds dat u voor onvergunde domiciliekamers en entiteiten waar een herstelvordering op rust het CA enkel geweigerd kan worden

    3. Selecteer minstens één betrokkene als aanvrager. 

    4. Indien de reden is Afgifte CA in de waarschuwingsprocedure, kunt u het CA selecteren indien aanwezig in VLOK. Anders selecteert u dat het CA niet is gevonden in de lijst.

      VLOK toont een lijst met alle actuele CA's uitgegeven door de gemeente.



      Stap 4 is niet actief bij andere redenen CA.

    5. Geef optioneel aan welke documenten bij de aanvraag zitten. U kunt ze na de opstart van de procedure opladen.
      • Mogelijke documenten:
      • Deze stap is niet zichtbaar voor de reden Afgifte CA in de waarschuwingsprocedure
    6. Selecteer een pdf-bestand om het verzoek CA op te laden:

      • Bezwaar: DT606 Vraag CA bezwaar

  3. Maak een ontvangstmelding en laad optioneel bijkomende documenten op in de procedure via    vanop Pand > Procedures (CA) > Detail of Verzoek

Gevolgen opstarten procedure CA bezwaar:

  • VLOK maakt een nieuwe hoofdprocedure op Pand > Procedures. Klik op de referte om de nieuwe hoofdprocedure te openen

    • Elke geselecteerde entiteit krijg een deelprocedure met status Te beoordelen

  • VLOK maakt een aanvraag met de opgegeven gegevens uit de wizard.

  • VLOK maakt op de werklijst respectievelijk:

    • Taak 483 termijn bezwaar CA en 482 verwerk bezwaar CA toegekend aan dossierbeheerder woningkwaliteit (Wonen) 
    • Taak 504 procedure CA bezwaar gestart toegekend aan de dossierbeheerder (gemeente)

Vervolgstappen

U kan later nog de aanvraag:

CA voor grote onderzoeken

Onderstaande is van toepassing sinds de release van juni 2020.

Als u een procedure CA eerste aanleg / bezwaar wilt opstarten kan het zijn dat u volgende foutmelding krijgt in stap 2:

Dit komt omdat u teveel entiteiten hebt geselecteerd waardoor VLOK de ID's van deze entiteiten niet kan meegeven naar de server via een interne URL.  U kunt het probleem omzeilen door de koppeling van de gewenste entiteiten uit te voeren op het moment van koppelen van het onderzoek in plaats van in stap 2 van de wizard:

  1. Selecteer in stap 2 slechts één entiteit aan dewelke de correcte verzoeker is gekoppeld zodat u de verzoeker kunt selecteren in stap 3.
  2. Doorloop de verdere stappen van de wizard procedure CA starten.
  3. Ga naar de nieuwe hoofdprocedure en koppel het grote onderzoek. VLOK zal alle entiteiten van het onderzoek automatisch koppelen aan de procedure.

Er zijn ook aanpassingen gebeurd bij het maken van de CA’s zelf. De queries zijn geoptimaliseerd om de data sneller op te halen, wat een groot verschil geeft in de totale duurtijd van CA’s maken voor NZW’s (voor ZW’s is er geen performantiewinst).

Check inconsistenties digitale aanvraag en procedure

Om te vermijden dat u een verkeerde aanvraag koppelt in een verkeerde procedure, checkt VLOK een aantal zaken en informeert u over volgende mogelijk inconsistenties:

# Indien voldaan Toon melding

1

AdresId:

Er is minstens 1 AdresId gekoppeld aan de aanvraag EN geen enkele van deze AdresId's matcht met het adresid van het pand of 1 van zijn entiteiten.

Geen enkel adres ID uit de aanvraag komt overeen met het adres ID van het pand of 1 van de gekoppelde entiteiten.

2

GebouwId:

Er is minstens 1 GebouwId gekoppeld aan de aanvraag EN geen enkel van deze GebouwId's matcht met het GebouwId van het pand

Het gebouw ID uit de aanvraag komt niet overeen met het gebouw ID van het pand.

3

GebouwEenheidId:

Er is minstens 1 GebouwEenheidId gekoppeld aan de aanvraag EN geen enkel van deze GebouwEenheidId's matcht met het GebouwEenheidId van 1 van de entiteiten

Geen enkel gebouweenheid ID uit de aanvraag komt overeen met het gebouweenheid ID van 1 van de entiteiten.

4

Er bestaat een aanvraag die

nog niet gekoppeld is aan een procedure enwaarbij1 van de AdresobjectId's identiek is aan het adresobjectid van het pand of 1 van de gekoppelde entiteitenen/of het gebouwid identiek is aan het gebouwid van het pand en/of 1 van de gebouweenheidId's identiek is aan het gebouweenheidId van 1 van de gekoppelde entiteiten
De<link naar aanvraag: opent in splitscreen>aanvraag CA AV24-XXXXXX</link>heeft identieke adresgegevens als dit pand en is nog niet gekoppeld aan een procedure. 

5

Er bestaat een aanvraag die

reeds gekoppeld is aan een procedure van een ander actief pandwaarbij1 van de AdresobjectId's identiek is aan het adresobjectid van dit pand of 1 van zijn gekoppelde entiteitenen/of het gebouwid identiek is aan het gebouwid van dit pand en/of 1 van de gebouweenheidId's identiek is aan het gebouweenheidId van 1 van de gekoppelde entiteiten
De<link naar aanvraag: opent in splitscreen>aanvraag CA AV24-XXXXXX</link>heeft identieke adresgegevens als dit pand en is reeds gekoppeld aan<link naar procedure CA: opent in nieuwe tab>pro

Welke documenten kan ik nog aanmaken / opladen die te maken hebben met het verzoek CA?

Vanop de hoofdprocedure Pand > Procedures (CA) > Detail / Verzoek kunt u volgende documenten via   Koppelingspictogram voor conceptenaanmaken en/of opladen.

Aanmaken of opladen

DT112 ontvangstbewijs vraag CA

DT117 melding toekenning CA

DT118 melding weigering CA

DT121 ontvangstbewijs vraag CA 2e opinie - uitgefaseerd

DT607 ontvangstbewijs CA bezwaar

Opladen

DT111 aanvraag CA

DT120 aanvraag CA 2de opinie

DT125 schema pand

DT126 schema entiteit

DT127 attest brandweer

DT128 attest gas

DT129 attest elektriciteit

DT138 bewijs aangetekend schrijven